MAKE IT STOP

Hei dere! Har en veldig dårlig dag i dag. Er super stresset og uflaksen jeg har hatt med meg i det siste slo til for noen minutter siden. Fikk melding på facebookgruppen til medie at jeg skal ha prøve i morgen. Rått å få vite det kvelden før, jævlig rått. Jeg har foredrag i morgen som jeg gruer meg mye til og enda bedre får jeg en uventet melding om at jeg har prøve i morgen og. På onsdag skal jeg ha tysk foredrag, er ikke ferdig med verken foredraget eller powerpointen. Jeg er en som ikke takler så mye stress så jeg vil egentlig bare grine nå. Tanken på at jeg skal ha 6 eksamen til våren får jo humøret mitt bare enda dårligere. Forstår ikke hvorfor jeg går på skolen, har ikke lært en dritt, redd jeg har konsentrasjonsproblemer som jeg ikke tør å finne ut, hvert på nippet til å droppe ut alt for mange ganger i tillegg til at skolen bare har gjort meg emosjonell. Tredje året på videregående skole på studiespesialisering og tenker fremdeles på hvorfor jeg i det huleste valgte denne linjen når jeg så vidt takler den. Hvor dum er ikke jeg som allerede hadde dårlige karakterer på ungdomsskolen og trodde jeg ville klare meg fint på studiespesialisering. Jeg har aldri sett makan før, jeg får dårligere karakterer enn noen gang. Jeg har stryk i norsk (hvordan det er mulig skjønner ikke jeg engang, mener da at så lenge jeg skriver norsk, skriver så mye vi får beskjed om i tillegg til skriver om tema vi får beskjed om og likevel får jeg en 1’er?) Jeg har 1 i nynorsk, jeg er i mot at vi må ha dette faget så lysten er der ikke. Jeg måtte søke som privatist i 1p og 2p i mattefagene. Det er nå jeg virkelig trenger et mirakel. Jeg vil bare bli ferdig og aldri sette foten inn på noe som har noe med skolen å gjøre igjen.

48 kommentarer
    1. åååå forstår deg så sykt! Jeg er en sånn person som fullstendig slutter å virke om jeg blir stresset av skole. Har 3 prøver og masse lekser pluss trening på en uke og vanskeligheter med å konsentrere meg. Det jeg har lært meg nå (kom bare helt plutselig) at livet er nå. Du skal ha det bra nå, og visst det betyr å bare gi faen i enkelte ting, så gjør det.

    2. Trist å høre.. føler veldig med deg..
      Masse lykke til på alle eksamener og foredrag og prøver, og håper virkelig at du får et mirakel!!

    3. Kjipt å høre om! Men jeg skulle gjerne hjulpet deg! Går 2. klasse videregående, så vi har sikkert noen av de samme temaene(?). Søk meg opp på facebook eller noe, så hjelper jeg deg gjerne! Hvis ikke du er keen på det, har du sikkert mange venner som vil hjelpe deg når skolen går litt trått. Masse lykke til, frøken! Hilsen fast leser, Louise Jakobsen (Wang toppidrett, lettere å finne på facebook)

    4. Det er så trist å høre at du ikke har det bra. Jeg hadde blitt rimelig stresset jeg også om det samme hadde skjedd meg. Men et tips jeg synes hjelper selv er å ta en ting om gangen:-) Jeg snakker nynorsk og synes det er såå rar dialekt! Det er sånn; morosam, kjem, vindauget, andletet, hoppar osv.
      eeelsker bloggen din!! det skal du vite:-)

    5. ÅÅÅ forstår deg så veeldig godt! Har slitt med konsentrasjonsproblemer og dårlig hukommelse siden jeg startet på skolen, men så fant vi ut det og fikk pratet med lærerne og jeg trenger ikke og ta alle prøvene som de tar og mindre lekser. JEG tipser deg i og prate med noen om det, jeg lover deg..Det blir myee bedre 🙂 lykke til videre og stå på! Vi har troen på deg Madde!

    6. Hvis ting går galt kan Fiji alltids bli modell!! KUNNE DØDD FOR UTSEENDE DITT! (Dette er ikke frekt ment!, håper du klarer deg fint og masse lykke til) <3

    7. kjenne så jevlig te den skole følelsen, ødelegge livet. alt sånn sutre bilder e jo bare om kjærlighet og venner, det eineste som går gjennom hodet mitt e skolen og all drittet, og presset ! stå på !

    8. Regner med du søker litt hjelp med dette innlegget? Er jo bare utenforstående barn som har skrevet her enda.
      Du er i tenårene Madde, kroppen din er under utvikling, å det skjer utrolig mye både på utsiden og innsiden som gjør deg usikker! I puberteten er det mye hormoner som settes på spill, å nye følelser og nye ting skal utforskes, selvom du ikke tenker slik selv. Du er overhode ikke alene i denne problemstillingen, det er faktisk helt normalt, selvom vi har de som ikke lever noe liv ved siden av skolen, bortsett fra å spise sushi! Men du har rett til å få hjelp til tilrettelegging fra skolen og faglærere! De skal kunne sørge for at du har vurderinger nok til å få en vurdering i slutten av året. Snakk med lærerne og folk rundt deg du er trygge på, du er nok ikke alene om å bli emosjonell av dette stresset. Stress er faktisk en psykosomatisk lidelse.

    9. Kan ikke få sagt hvor enig jeg er i det du skriver! Har skrevet et innlegg angående akkuratt det samme i dag, så du er tross alt ikke den eneste kan du trøste deg med:) Elles synes jeg du skriver veldig bra til å være blogger, så det at du får 1er i norsk er kanskje en smule drøyt gjort av norsklæreren din!

    10. Jeg har det samme problemet. Eller jeg går kun i 10.klasse nå, men skal begynne på vgs etter sommeren. jeg selv valgte helse og sosial fordi jeg er så skolelei at jeg ikke orket studiespesialisering. Hver gang jeg får vite vi skal ha en prøve eller fremføring, får jeg lyst til å bare gå hjem å legge meg til det er ferie. Men det som hjelper meg, er å tenke på alt som er å se frem til. tenk når du er ferdig med skolen, og tenk på hvor diiigg det blir med ferie!
      elsker bloggen din! du er så utrolig pen!

    11. du,ikke si sånn.du kan klare det,og det vet jeg.
      du er en så fantastisk person og inspirasjon,så hold motet oppe madde,YOU CAN DO IT haha
      vi alle elsker deg og støtter deg madeleine.STOR klem

    12. huff..
      Føler litt av det samme selv om jeg bare går på ungdomskolen.. Er så sykt kipt! Hater også Nynorsk, haha. Huffameg!
      Lykke til på prøven i hvertfall da!

    13. Ja, skolen kan være noe dritt. Noen ganger vil man bare gi opp og ikke bry seg om det. Men, sånn er livet og livet er ikke perfekt. Det er sikkert mange som har problemer med skolen, men det er likevell mangemangemange milliarder som har gått på skole og det er langt over halvparten som har klart seg. Og alle vi vet godt at det skal du få til! Det er mye jobb med skole, det er nesten ingen som liker det. Men, jeg misunner broren min! Han hadde rett på ALLE PRØVER alltid og han trengte ikke gjøre lekser fordi han var så smart. Lærerne forventet det ikke fra han. Skole er ikke noe gøy og noen ganger vil man bare glemme skolen for et lite øyeblikk. Ta vekk alle lekser, all jobb – tenk på alle de timene du har hatt med skole?! Og noen ting på skolen er meningsløst, som nynorsk – hvorfor må man lære det? Det gir ikke mening!
      Du er en sterk jente og man kan virkelig se opp til deg selv om du ikke er så flink på skolen. Noen har det, noen må jobbe hardt for det. Men, du vil tenke godt tilbake på det når du blir en voksen!
      STÅ PÅ VERDENS BESTE MADELEINE❤<3<3

    14. Uff, livet er ikke alltid greit! Takler ikke stress jeg heller, jeg får bare panikk og kobler alt ut, og klarer ikke å gjøre en dritt. Bare gjør det beste du kan, og stå på! Hvis du går tredje året så er det vell bare et halvt år igjen?! Dette klarer du! Jeg går bare i tiende klasse så jeg vet kanskje ikke helt hva jeg snakker om men, men. Gjør det beste du kan, og så vil det være godt nok, selvom ikke det heller er alltid like lett. Selv har jeg konsentrasjons vasker og masse annet rart.
      Du er utrolig inspirerende, og jeg digger deg! 🙂

    15. Huff, jeg kjenner meg virkelig igjen! Hadde perioder jeg bare ville gjemme meg under dynen, bli der til den verste stormen (på skolen) var over.
      Skulle egentlig bare si at jeg syns du er utrolig nydelig. Og bloggen din MÅ jo bare være den beste på hele topplisten! 🙂
      Stå på videre! 🙂

    16. jeg syns det er så trist å lese at du gruer deg sånn til å ha fremføringer og foredrag, for det er akkurat sånn jeg også er. Hele livet har jeg hatt problemer med å være muntlig forran mange mennesker, og jeg sliter med et snev av sosial angst. Jeg vet hvor jævlig du føler deg når du bare går å venter på at dagen skal komme der du skal fremføre. Jeg vet det kanskje ikke er så mye jeg får gjort for å hjelpe deg, men hvis jeg kunne så skulle jeg gjort hva som helst for å få deg til å slippe alt som har med foredrag og ubehageligheter å gjøre! Vet det kanskje ikke hjelper så mye, men her er det hvertfall en som føler det samme som deg 🙂 Fortsett med den supre bloggen din, Madde. Du er et av forbildene mine!

    17. Jeg sliter også med norsk i år. Går på media så har hatt 2 chille år med kun 2 norsktimer i uken. Men iår har vi fuckings 10 timer norsk, og jeg føler meg så utrolig lost. Jeg fant en fantastisk nettside som har hjulpet meg masse, både i norsk og nynorsk. Studienett.no heter den. Hjalp meg veldig til analyse, særemne osv. stå på! Når jeg har lyst til å gi opp får jeg veldig motivasjon av å tenkte sånn her.
      Nå er det mindre enn 3 uker til påske. Så noen få uker til russetid. Etter det er bare den helvets eksamensperioden, også er jeg er ferdig med vgs for alltid! Det er en herlig tanke, som hjelper veldig på dager som denne hvor man er lei av alt..

    18. Husk at det blir bedre! Jeg strøk i både matte, norsk og nynorsk og med generelt dårlige karakterer gjennom hele vg3 (var så utmattet og deprimert at jeg lurte på om jeg ville fullføre) og jeg fullførte heldigvis. Jeg fikk ikke “vitnemål” men jeg fikk et “vitnemål” om at jeg hadde bestått VGS. Nå går jeg på skolen jeg ville, og livet ser endelig bedre ut. Husk at, du kan ta deg et friår når du er ferdig til våren, livet stopper ikke, og ca halve norge er i samme situasjon. Snakk med vennene dine, som du henger mest med på skolen, de vil forstå og sannsynligvis hjelpe deg med å få motivasjonen opp! (Det hjelper MYE å si i fra til noen man er glad i) stå på, ikke gi opp når det blir tungt, alle har vært der, og vi alle kan kjenne oss igjen. Du er super flink i det du gjør (har jeg intrykk av) og livet faller ikke sammen om du stryker i noen fag. Stå på videre i den siste innspurten! 🙂

    19. Caroline: Men hvordan kom du inn på skolen du ønsket hvis du ikke fikk det ordentlige vitnemålet? Jeg er redd for å stryke i norsk, nynorsk og matte… Og derfor ikke få et vitnemål. Det skremmer meg helt jævlig.

    20. Uff stakkar deg 🙁
      Skole er overhodet ikke noe gøy, og jeg kjenner meg altfor godt igjen i det å være stressa, skolen er det største stressmomentet jeg vet av! Men du kan gjøre store ting uten å være en bokorm, stå på Madde, du kommer nok til å komme langt, one way or the other :)!

    21. Synes det er bra at du skriver om dette, for det virker som at “alle” elever får 5’ere og 6’ere hele tiden. Det er absolutt ikke sånn! Folk må få øynene opp 🙂 Synes det er kjipt at du sliter, og håper at det blir lettere etter hvert, men jeg kjenner meg igjen. Det tredje året på vgs kan være veldig tøft, og det skal lite til for å stryke. Bare stå på og gjør det beste, alltid! Les heller en time for mye enn lite, men aldri ta deg vann over hodet. Snakk med folk om det og prøv å ro deg ned 🙂 Snart er du ferdig med året. Tenk på det! 🙂

    22. Hugs at det går over! Det finnest eit liv etter vgs, og det aller meste går heilt fint. Berre ikkje begynn å skulke, så ordner det meste seg. Fråvær og dårlege ordens- og oppførselskarakterar er verre enn dårlege karakterar.
      Mange sliter med fag på vgs, du er ikkje den einaste. Det er uansett heilt vanleg og uproblematisk å ta fag opp igjen etterpå, og då får du mykje betre sjansar til tilretteleggjing og til å ta faga på ein måte som er betre for deg.

    23. Lykke tiil <3 du greie det om du vil, du e ei super flink jenta , bloggen din bevise jo kor flink du e! stå på 🙂

    24. jeg tror at dette vil ordne seg, og jeg tror du vil greie det kjempe fint! det er kanskje tøft nå, men jeg tror på deg. Bare husk hvor fantastisk DU er, og alt det du er så flink til. Det er bare noen månder igjen, kanskje ikke til noe trøst men. YOU CAN DO IT ! 🙂

    25. Time ago reading your blog but finally now that I’ve reopened an old blog, I can follow your style closer:)
      You have a lovely web!
      Nice week 😀
      xoxo

    26. Jeg må bare si at jeg syns du er en utrolig fantastisk jente, og det kommer til å gå helt fint med deg, nettopp fordi du er smart, fornuftig, jordnær, kreativ, og snill:)
      Stå på videre, jeg tror du kommer til å bli noe stort uansett hva karakterene dine sier

    27. Håper du ser denne Madeleine! Skolen jeg går på (NKF, oslo) trengte man ikke fult vitnemål, men kun at du har fullført vgs, og (søkte på en del, og nkf var dog første valget!) og kom inn på alle skolene. Dersom du stryker, er det generelt veldig mange skoler som du ikke trenger fult vitnemål, men at du har fullført de 3 årene. Jeg fikk hjelp i 3. av skolen og lærerene forstod veldig, og ville gjerne hjelpe. anbefaler at du setter deg ned med f.eks studieleder/rådgiver og de har mange gode tips! Alt behøver ikke å være så tungt som alle skal ha det til. Jeg strøk nesten på norsk eksamen (2) og fikk ta opp nynorsk eksamen til jul (2012) som jeg også igjen strøk på. Finn ut hva du vil bli, eller studere videre, og privatist er en god løsning om du MÅ ha vitnemål. Vet at sonas (vet ikke helt om det finnes i moss, men i såfall er det noen gode skoler der også) er super flinke til å engasjere elevene og ta vare på dem. Poenget var vel egentlig at det er ikke alle skoler som man trenger fult vitnemål, men at du har fullført vgs. Snakk med rådgiver og hun gir deg sikkert noen gode tips!
      Håper du ser denne, blir litt dumt at det blir sånn over kommentarfeltet, men i såfall så kan du sende en mail til [email protected] om du lurer på noe mer, som sagt har jeg jo veeeeldig god erfaring med å føle seg totalt fail på vgs når det kommer til både prøver og eksamen og alt annet av stress. Husk at det ordner seg for snille jenter 🙂

    28. uff, jeg forstår veldig godt hva du mener Madeleine.. prøv å få snakke med lærerene dine i de fagene du holder på å stryke i, om å få noe ekstra du kan gjøre for å stå. Det er ikke så farlig med hvor høy karakter du får i de andre fagene, viktigste er å bestå 🙂 tro meg! Lykke til, skolen er ikke alt her i verden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg