GUTTEN I DEN STRIPETE PYJAMASEN

Jeg har nettopp sittet og sett på film sammen med Didrik. Filmen som gikk på tv Norge. Gutten i den stripete pyjamasen. Det må være en av de tristeste og fineste filmene jeg har sett. Den er helt jævlig, men samtidig får det en til å smile. Guttungene som har hovedrollene er så nydelige og samtalene mellom dem er så betydningsfulle samtidig som den tyske guttungen ikke forstår helt opplegget dem har på denne “gården”. Jeg har kun sett denne filmen 2 ganger. Første gangen var det på ungdomsskolen, da satt alle jentene og gråt mens jeg prøvde alt jeg kunne for å holde tårene tilbake. Dette er første gang jeg bare lot tårene trille. Filmen er verdt alle tårene. Har du ikke sett denne filmen anbefaler jeg på det høyeste at du ser den, virkelig. En film man husker for resten av livet. Har du sett Gutten i den stripete pyjamasen & hva syntes du om den?

 

56 kommentarer
    1. Så nettopp filmen selv! fikk bare med meg første delen, men like trist uansett 🙁 Jeg også så den første gang på ungdomsskolen, faktisk en av de få filmene som vi har sett på skolen som jeg faktisk liker ganske godt! utroooolig bra!! 🙂

    2. å den filmen så jeg nettopp og! den er virkelig en fin film, samtidig trist. En av mine favoritter 🙂 stå på, du er flinkk

    3. Har sett den på skolen før, og så den nå. Den er utrolig trist og det er helt utrolig at det faktisk har skjedd. De at Bruno gikk inn der med mot for å hjelpe en venn han sviktet er utrolig modig gjort sellom de endte i en tragedie. Håper faren lærte noe viktigt ,og følte smerten. Annbefaler alle å se den !:)

    4. Ja, jeg satt akkurta å så på den. Utrolig trist og gråter like mye hver gang, men den får meg også til å smile som du sier.
      Ha en fin kveld og påske videre!
      btw, har linkerunde på bloggen 🙂

    5. Har sett filmen før skal innrøme at eg sleit med å holde igjen tårene, men såg den skulen kunne liksom ikkje sitte der å gråte eller springe ut på do

    6. har ikke telling på hvor mange ganger jeg har sett den, den går rett til hjertet! har selv besøkt auschwitz og sachzenhausen (?) og det var helt sykt å være der disse forferdelige tingene har skjedd.. ble en helt annen person etter de besøkene!

    7. åhhh, den filmen er så utrolig fin og trist!
      Dette blir litt randomt til dette innlegget, men kan du lage et innlegg med dine topp 3 favoritt nettbutikker?? 🙂

    8. J så den i 6. klasse, j va alt for ung da, å bildan va stuck i huggu lenge. Inmari sterk film! Men har en kjempe bra story.

    9. Jeg har lest boka, og den er bare helt fantastisk! Regner med at filmen er like bra, kjempelyst til å se den! 🙂
      Ha en fortsatt fin påske (den ene dagen som er igjen)..

    10. Jeg å så filmen, den mest triste men fineste filmen jeg noensinne har sett! Angrer ikke et sekund på at jeg så den. Nå har jeg tenkt å lese boka (: Anbefales høyt!

    11. Den tristeste filmen jeg vet om.. uff! Så trist at de dør, men det at de begge dør blir det på en måte fint!

    12. Jeg har sett den. Jeg må si den er utrolig trist. Jeg får vondt av det, man får så lyst til å hjelpe. Og får en STOR missforståelse, uff. Men, jeg husker ikke alt og vil egentlig se den igjen!

    13. Så den da vi dro på klassetur til polen 🙂 var å besøkte disse arbeidsleirene, var utrolig rørende og litt rart å være inne i leirene… Kjempe fin film 🙂

    14. http://m.youtube.com/watch?v=ce4DJh-L7Ys
      Sjekk denne linken, kanskje du alt har sett det. Dette er en viktig dokumentar. Denne viser grusomhetene dyrene opplever bak kulissene. Hvis folk mener dette skjer ikke i norge så er de uvitende. Et eks er at mange ikke vet at kalven tas fra mora med engang etter fødsel. Og mora gråter faktisk tårer pga dette, og jamrer. Mange bønder har blitt tatt av mattilsynet de siste årene, der dyr har blitt sultet ihjel eller har sår, sykdommer som ikke blir gjort noe med. Listen går videre over grusomhetene. Håper du kan dele denne videoen på din blogg:) takk evt på forhånd 🙂

    15. har tenkt til å se den, anbefaler sara’s nøkkel vis du ikke har sett den. virkelig en rørende film, handler om 2.verdenskrig å slikt

    16. har ikke sett filmen enda, men lest boka sikkert fem ganger, og blir ikke lei av den! en av de fineste jeg veit om 🙂

    17. Den filmen er utrolig trist, for litt over en uke siden så var trinnet jeg går på i Polen osv for å besøke de forskjellige leierene. Og på buss turen da så tittet vi på denne filmen, utrolig sterkt…

    18. Jeg har sett filmen flere ganger og jeg har lest boka. Filmen er bra, men jeg anbefaler å lese boka fordi du går glipp av flere ting i filmen som du ville fått med deg i boka:)

    19. Viss du likte den filmen, da bør du også se “flykten fra sobibor” , den er veldig bra ! Går på det samme og den også er trist og kjekk og veeeldig spennende!!

    20. Har sett den kun en gang før, men skal se den på skolen snart fordi vi har om 2. verdenskrig på skolen 🙂 Det er den nydeligste filmen jeg har sett <3

    21. Jeg har sett filmen 2 ganger, en gang på skolen. Det er en av de tristeste filmene jeg har sett, og jeg hadde ikke forventa at filmen skulle slutte sånn som den gjorde. Men den er utrolig fin, og verdt å se! 🙂

    22. Første gang jeg så den, syns jeg den var så trist at jeg lovte meg selv å aldri se den igjen. Men det klarte jeg jo selvfølgelig ikke, og nå har jeg sett den tre eller fire ganger ;-P <3 den er sååå trist! griner hver gang :-p

    23. En helt nydelig film, men som sagt veldig trist. Personlig likte jeg boken bedre, litt mer utfyllende og du danner deg et eget bilde av skildringene i boken. Men det er absolutt verdt å se filmen, den er fortellende og god. Jeg har sett den tre ganger, tror jeg, og det er ikke siste gang jeg kommer til å se den. Det samme gjelder boken!

    24. Jeg har lest boka flere ganger og sett filmen 1 gang, og kunne tenke meg å se den igjen, og den er utrolig trist og ja det er sant at du husker filmen for livet for det er ca 3-4 år siden jeg så den og husker alt! Rørendes film….

    25. Ei har sett den før, den er veldi trist egentli, vi så den på skolen! Og gutten mes pysjamasen var så søt, synst så synn i dem! 🙁

    26. Jeg så den på netflix i påsken, og jeg syntes den var utrolig vakker! Jeg liker filmer som får deg til å tenke. Det er lett å sende ukjente til døden, men når det skjer din egen sønn skjønner du hvor forferdelig det egentlig er!

    27. Herregud for ein go film, vi såg den just på skolen og adla begynte å grine. Du e så utroleg flinke og talentfull! Stå på og du kjemme til og komme langt i livet ditt <3 you are the really BEST. Og utroleg flott at du visar litt som hendte fra krigen sånn at adla som ser den skjønner ka det dreier seg om, og når de var på konsentrasjons leiren. Du e bare go du. Eg elska dei <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg