ETIKK OPPGAVE

Hei. 16.mai skal jeg ha levert en skriftelig innlevering innenfor etikk. Vi hadde frie tøyler for hva vi kunne velge, og jeg har derfor kommet frem til en problemstilling jeg ønsker å skrive om. I den form ønsker jeg at dere kan være litt med på å forme min stil, derfor ønsker jeg å høre deres mening om denne problemstillingen. Derfor ønsker jeg at dere skal skrive ned deres tanker og meninger om hva dere synes om nøyaktig dette. Problemstillingen er: Er det etisk riktig at bloggere kan tjene mer enn soldater som reiser på oppdrag til farlige steder med livet som innsats? 


45 kommentarer
    1. Jeg synes ikke det er rett… Soldatene vier livet sitt for landet, men bloggerne trenger bare å putte på noen klær, sminke og hår for så å skrive et tekstinnlegg om hva de har gjort for dagen (spørs jo hvilke bloggere også da)- så tjener bloggerne mer enn soldatene.
      Dette er ikke ment som nedverdigende for bloggere, for jeg leser jo blogger daglig…
      Love you~

    2. Etisk riktig er nok ikke, men det er sånn samfunnet vårt er. Uansett hvor du drar i verden finner du urettferdigheten som dette. For eksempel at en kvinne i Afrika jobber 12 timer om dagen, passer barna og tar seg av hjemmet, mens en kvinne i Norge jobber i 8 timer, har barna på gratis skole, og får hjelp i hjemmet samtidig som lønnen hennes er mye høyere for arbeid andre kvinner bare kan dømme om. Bloggere tjener ufattelig mye penger for arbeid som strengt tatt ikke er alt for slitsomt, selvfølgelig krever det jo sitt dette også, men forskjellen fra å leve i krig for å beskytte landet sitt og å sitte forran pcen noen tiner daglig er betraktelig stor. Dessverre er det ikke så mye å gjøre med, som sagt er verden urettferdig og de sol jobber hardest får som regel mye mindre betalt enn de som ikke jobber så hardt. Om det hjelper vil jeg si at soldater får en renere karma, og har gjort noe nyttig med livet sitt, noe bloggere også kan gjøre, men mest sannsynlig så vil soldaten gjerninger være mer verdifulle i lengden 😉

    3. Igrunn ikke. Her sitter unge jenter og skriver om livet sitt (noe alle kan) og tjener gaaanske mye (hvis man er på toppen), og der er soldatene og risikerer livet sitt, og tjener mindre enn tenåringsjentene som får gratis sminke.
      Men igjen, så er det ikke toppbloggerne som velger dette 🙂 Så skal bloggerne få mindre, eller skal soldatene få mer? Og hvem bestemmer dette?

    4. Absolutt ikke! Absurd at folk som skriver om å spise en nøtt til frokost skal tjene mer enn en soldat

    5. Fin problemstilling!
      Først vil jeg si at jeg tror motivasjonen for at en soldat drar ut på oppdrag er noe helt annet enn det som er motivasjonen til en blogger. Bloggere som ligger på topplisten (i alle fall ut ifra denne http://info.blogg.no/1299783908_bloggno_betaler_deg_f.html) blir betalt av blogg.no, i tillegg til at jeg regner med mange blir sponset av forskjellige produkter og blir betalt for å ha reklame. Jeg vil ikke dra alle bloggere under en kam, men jeg har følelsen av at mange blogger for pengene og oppmerksomheten, og ikke nødvendigvis fordi de er veldig glad i å skrive eller dele livet sitt med alle.
      Soldater derimot… Penger er nok ikke deres motivasjon, langt ifra. Å redde liv er nok hovedmotivasjonen deres. Følelsen av å hjelpe noen. De er lenge borte fra familie og venner, og jobber beinhardt før de forhåpentligvis kommer hjem igjen.
      Dette er vel egentlig ikke mye til hjelp med oppgaven din, men noen tanker! Jeg mener så absolutt ikke at bloggere ikke fortjener betaling og belønning for den innsatsen de gjør, men ut ifra det jeg som leser får inntrykk av er denne summen litt for høy, om man tenker hvor mange timer det tar om dagen å blogge… Soldaters lønn mener jeg er for lav, etter som de setter sitt eget liv på spill, og arbeider i mange timer, dager, måneder i strekk!
      Lykke til med oppgaven!! You can do it!

    6. Veldig fin problemstilling.
      Jeg mener ikke det er etisk riktig. Ikke nødvendigvis fra bloggerne men fra samfunnet. At samfunnet kan lønne toppbloggere mer enn soldater er nesten sykt. Soldater gjør noe viktig for samfunnet, de risikerer livet sitt. Hva gjør toppbloggerne for samfunnet? Det er ikke etisk riktig av samfunnet. Lykke til med stilen din. Digger virkelig bloggen og stilen din.

    7. En problemstilling burde være noe som det ikke kan svares “ja” eller “nei” på. Om du omformulerer den litt så blir det bra 🙂

    8. I hovedsak ikke, men en sak har flere sider.
      I bunn og grunn kommer det helt an på hva slags blogger det er snakk om. Du har den 14/15 år (?) gamle jenta som satte seg opp mot taliban med bloggen sin, og dette førte til at hun nesten ble drept. Men om det er snakk om rosabloggere som skriver om frokosten sin, så finner jeg ikke grunnlag til å mene og tro at noen som risikerer livet for å forsvare landet sitt og andre, ikke skal tjene mer enn noen som skriver om hverdagen sin fra soverommet sitt.
      Jeg mener at her har det skjedd noen alvorlige feilberegninger i prioriteringen av den velferden vi har og som vi nyter godt av her i Norge. Jeg sier ikke at en blogger ikke skal få noe igjen for innsatsen h*n legger i bloggen, men den innsatsen kan ikke måles opp mot de fysiske og psykiske prøvelsene en soldat blir utsatt for.

    9. Jeg vil jo si at det opplagte svaret på dette er at nei, det er ikke etisk riktig. Men jeg bare lurer, skal dere drøfte for og imot? Fordi jeg vil selv si at det virker ganske vanskelig å finne argumenter for at bloggere skal tjene mer enn soldater, men du har sikkert agrumenter for også (hvis det er en drøftingsoppgave da!)

    10. Bloggere bruker kanskje mye tid hver dag på bloggen, men de utsetter på ingen måte seg selv for fare. De som drar for å kjempe og redde liv risikerer livet sitt. Men når man tenker på det, så drar de ikke i krig for pengenes del, da burde heller ikke bloggere blogge for penger. Men sånn er nu vårt samfunn blitt – du tjener mer å sitte foran en pc skjerm og klikke på noen taster, enn du gjør hvis du risikerer livet ditt og drar ut i krig. Etisk riktig vil jeg på ingen måte si det er. Jeg synes bloggere egentlig ikke trenger penger, for dere blogger for moro skyld, dere tenker ikke på det som en jobb? Dette var min synsvinkel på temaet, lykke til med innleveringen! 🙂

    11. Absolutt ikke rettferdig. Soldatene ofrer jo sitt eget liv u farlige land ig jah, mens bloggerne sitter bare forran en skjerm å nyter livet. Mener jo det ikke noe vondt for bloggerne, men må si at soldatene er mer modig og regnes som en større helt enn en blogger.

    12. Det er ikke riktig. Tenk på jenta som bare stiller seg foran kamera med perfekt hår, sminke og klær. Soldaten sitter livet sitt på spill for landet han elsker og vil beskytte det, men risikerer likevel livet sitt. Bloggere kan jo ut å ta bilder helt perfekt, for å så gå inn, hoppe i joggedressen og blogge om dagens outfit, dagens sunne, lange treningsøkt eller sponsorinnlegg med klær som er svindyre og bloggere får de gratis, fordi de sitter bak en pc skjerm og blogger om livet sitt. Bloggere burde ikke tjene så masse!

    13. Jeg synes det er en kjempebra problemstilling, og er veldig imot den. Dette er for at jeg som soldat/læling(for ja jeg er soldat og læling) får ekstremt dålig lønn. klart jeg vet det er frivillig for jenter og dra inn i førstegangstjenesten, men hvis jeg brenner for og redde liv og å forbedre landets beskyttelse. jeg kunne også dratt ned til afganisthan men jeg jør det ikke dette første året.
      Men tenk deg de som sitter nede i afganisthan og risikerer livet sitt hver dag, eller de som er på øvelse og forbedrer landets beskyttelse, jeg som soldat tjener 5-6 tusen i månden. i tilleg jobber jeg som en hest for og få økonomien til og gå rundt når jeg er på fri som er 3 uker hver 6 uke.
      Jeg synes det er helt feil, men det er slik sammfunnet er blitt. enkelre ting er bare uretferdig…

    14. Hvordan samfunnet eller staten belønner innsats i ulike yrker gjennom å gi lønn for arbeid er en ting. Hva man som blogger kan tjene fra private aktører og sponsorer en annen sak. Pengene kommer fra ulike kilder. Vanskelig å se hvordan dette er et etisk spørsmål. Hadde staten lønnet bloggere hadde det vært noe annet…

    15. Jeg har nettopp skrevet en etikk-stil om aktiv dødshjelp! Det er et vanvittig vanskelig etisk tema som det er supermasse å skrive om! Hvilket fag har du i denne skriveoppgaven?
      Synes temaet du har valgt er supert også, og du har sikkert masse å skrive om.. Men det jeg stiller litt spørsmål til er om ideen din handler om etikk?? Jeg er ikke helt sikker, men det hadde vært utrolig kjipt hvis læreren din mener du har bommet på oppgaven 🙁 masse lykke til!!! Dette klarer du 🙂

    16. Synest ikke bloggere fortjener så mye penger som de gjør. Selvfølgelig fortjener de noe når de får mange tusen lesere som leser daglig – men synest det blir litt feil at en femtenåring skal få såpass mye penger – tenk på hvordan hun blir når hun er over 20 og ferdig med bloggen(?)
      Selvfølgelig blir dette å dra alle under en kan, men du skjønner vell hva jeg mener 🙂
      Soldatene fortjener virkelig mer enn de får. Ikke bare risikerer de mye av livet sitt der ute- men tror mange av de slite med psyken når de kommer hjem (med tanke på alt de har sett og opplevd der). Det vil være mange som sier at soldatene selv velger å reise ut, men hva hadde skjedd om det ikke var noen som stilte opp? Norske soldater fortjener virkelig mye mer penger og oppmerksomhet 🙂
      Hadde vært veldig kult om du hadde publisert stilen på bloggen :p

    17. Nei, soldater i Norge skulle tjent mye mer. Rundt 50k i måneden når de ofrer livet sitt i Afghanistan er alt for lite. Bloggere tjener også alt for mye med tanke på hvor lite arbeid de egentlig gjør. (No offence.)

    18. Det er jo ikke helt riktig, men når diverse nettbutikker o.l. Ønsker å promoteres via blogger og gi bloggerne penger for det, kunne det jo gått an å begrense det.. Har man mange sponsorer sier det seg selv at det blir en del penger ut av det, og de som tjener mest på bloggen sin er jo de med flest sponsorer.. Soldatene burde fått høyere lønn, de risikerer livet sitt for andre! Bloggerne velger jo selv hva de ønsker å bruke penger på, og mange gir jo en viss sum til veldedighet også, men ikke alle nevner det, noe de faktisk burde, for det ligger stor respekt i det! Jeg har selv et veldig kjært familiemedlem som reiser ut til Afghanistan. Når han bestemte seg for at han hadde lyst til å dra tilbake til militæret kom det jo mange protester fra oss familiemedlemmer, men han beskrev det som så etter sju år som sivil: jeg føler meg som en sjømann på land og savner virkelig å kunne være del av noe stort og viktig. Han valgte dette selv, selvom det ikke var så populært i familien, men jeg kan ærlig si at vi alle respekterer valget hans, og jeg er stolt av å være svigersøster til en som ikke bare gjør dette for lønna han får nå kontra den han hadde før, men for lidenskapen til å reise og kunne være del av noe som kan hi bra utfall, og det å være borte fra kone og barn og verdsette fe høyere etter alt han ser og opplever der nede. De fortjener høyere lønn, med tanke på alt de har å tape i forhold til en blogger som jobber hjemme foran pc’n. Bloggere liker det de gjør, og det står stor respekt i å kunne tjene penger på noe man liker å gjøre, i absolutt alle yrker!

    19. Selvfølgelig er ikke det etisk rett. De rosabloggerne burde ikke tjene mer enn lærere engang

    20. Nei absolutt ikke. Syns det er dumt at unge jenter kan tjene så mye penger på å reklamere for andre. Alt for mye kjøpt og betalt. Selv jobber jeg med mennesker, jobber både dag, kveld, natt og helger. Men tjener mindre i måneden enn enkelte bloggere tjener i uken. Syns helt ærlig det er litt urettferdig.

    21. Etter min mening er dette så altfor galt. Samfunnet og verden i dag er blitt utrolig fiksert og opptatt av det overfladiske. Ting som når du sitter deg ned for å tenke litt,egentlig ikke betyr noe. Soldater kjemper for livet, for å redde andre liv. De setter faktisk livet sitt foran noen andre. Jeg tror ikke alle vet hva det faktisk innebærer, og jeg forstår jo at det ikke er lett og forstå. Når du er ung handler jo det meste om hvordan du selv fremstår for de rundt deg, det handler om poulæritet,utseende og om å ha de feteste tinga. ups, sporer litt av her nå. MEN siden det er dette som betyr så mye for de unge, er det lett å tjene penger på for åde bloggere og diverse markedsførere og firmaer.

    22. Nei, dette er ikke etisk riktig. Soldater ofrer livet sitt for å redde andre, mens bloggere handler bare om seg selv.

    23. er det etisk riktig at noen blit født i kjemperike familier da? eller etiske riktig at kjendisser tjener enormt itillegg til den annerkjennelsen de får? jeg vil si at dette tilfellet handler ikke om hva som e etisk rett, men hvordan samfunnet fungerer. det er bare slik det er. å lage en tabell som viser yrket man tjener mest i helt ned til det yrket man tjener minst i vil det helt klart være mye sjokkerende og urettferdig, men det er ennå slik det er å bo i norge. heldig de som er så heldig at de blir toppbloggere!

    24. Nei, det synes jeg ikke er rett. Selv om det bare er slik samfunnet vårt er dannet i dag, så er det på ingen måte riktig. En soldat reiser fra nære og kjære, personer de elsker og landet sitt, for å kjempe for veldig ofte alt annet enn sitt eget. Det at bloggere tjener mer enn dem er helt absurd. En blogger skriver om livet sitt, mottar ting i posten og får livet til å virke perfekt. Ja, dem har det nok tøft til tider fordi dem er jo bare mennesker dem også selvfølgelig. Men ingen form for nettmobbing er like ille som å krige mot folk med maskingevær og bomber. De drar fra koner, barn, familie og samfunn, og ikke vet dem om de faktisk kommer tilbake med et hjerte som banker eller om det bare er kroppen som kommer i en kiste.

    25. Jeg er enig med de fleste her at det er uetisk. Men igjen, det er folk som sitter på rumpa dag inn og dag ut som tjener dobbelt av det dere tjener igjen. Så vi kan gå frem og tilbake og huttiheiti med dette. Det suger at mennesker som jobber med blogg tjener mer, men dere jobber jo dere også. Det er en jobb, og enten vi ikkebloggere liker det eller ei så er livet sånn.

    26. Nå er vel ikke blogging og militært arbeid noe som egentlig kan sammenlignes.
      Soldater som drar til utlandet, får en høyere lønn av gj. Snittet. Har noen kompiser som dro til utlandet nettopp for pengene, men også for å tjene og beskytte.
      Du, fex, er ikke garantert lønnen bloggen gir deg i all evighet. En dag sier det nok stopp, og det er ikke sikkert at det blir ditt valg. Jeg tror de fleste blogger som pr. Dato er på topplisten kommer til å falle for andre spennende blogger. Men sånn er livet.
      En kompis har valgt å fortsette i militæret, og stiger nok i gradene jevnt og trutt. Deretter stiger jo lønnen..
      Om det er etisk riktig er jo en ting, men moralsk. … Sånn er samfunnet bare. ( teori vs praksis altså )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg