ALT ER GALT I DAG

Hei dere. Jeg er i kjempe dårlig humør i dag, helt siden i går. Det har vært problemer med iphonen min ettersom jeg skulle bytte over til Telenor. Måtte ringe hele 5 ganger på grunn av problemer. Familien våres er den familien som har opplevd mest møkk av alle vi kjenner. Hatt prolemer med tv, nettverket, datamaskinene og mobilene. Nå har jeg problemer med mitt nye kamera. Fokuseringen suger og bildene blir kjempe dårlig. Enda bedre, skulle nettopp overføre alle bildene jeg hadde tatt ute med søsteren min nå og plutselig går det ikke an å åpne dem eller noe som helst. Føler jeg har spurt folk om nok nå, så jeg får vel nesten bare ta en tur ned til byen i morgen på JapanPhoto å spørre om hva jeg skal gjøre med kameraet. Jeg som trodde blogglivet startet for fullt nå, haha. 

Dette ble bilde med best fokus av alle, men likevel er kvaliteten helt ræva når det er i den originale størrelsen:


Toppen er forresten fra Sheinside & er sponset. Direktelink til den her.

Jeg har ingen anelse av hvordan det ble sånn her på over halvparten av bildene, men søsteren min prøvde å fikse kameraet så kanskje hun fikk innstilt det på et format jeg ikke har på datamaskinen. Men uansett så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre nå i det hele tatt og jeg føler meg veldig desperat. Så hvis en eller annen engel her ute klarer å se hva problemet ber jeg på mine knær om å fortelle det.

– IKKE GLEM FREDAGSKONKURRANSEN PÅ JUNKYARD HER!
 

23 kommentarer
    1. Du har satt kameraet på Large + RAW-format 🙂
      Trykk på meny og endre bildeformat til bare L (som er large), om du ikke vil ha cr2-filene.

    2. På de bilde det står CR2 på har du klart å endre til RAW-format 🙂
      Slå på kameraet, og så trykker du på “set”, og så blar du bortover til du kommer til “RAW”, og så trykker du på “set” igjen, og så velger du den L-en øverst til venstre!
      Ikke fullt så bra forklart, men håper du skjønner hva jeg mener 🙂

    3. Hvis du ikke har photoshop på dataen din, får du ikke åpnet CR2 filene. Det kan være en del av problemet. Når det kommer til fokus og du evt bruker en fjernkontroll er det viktig å sikre seg at du står foran alle elementer som kan havne i fokus foran deg 🙂 håper dette hjelper i noen grad

    4. Jeg vet ikke hvem innstilling du bruker på snurrehjulet, men ta på den du bruker, trykk på meny-knappen, gå på quality, og der må du velge “L” og ikke “raw”. Hvis du har photoscape eller photoshop kan du konvertere de bildene som er i “img_0061.CR2” til vanlig JPEG! 🙂 Raw gir CR2 og L, M, og S gir JPEG når du legger dem inn på pc.

    5. Forresten, kanskje du har stilt på fokuspunktet? Det er den røde prikken du ser når du ser inni kameraet når du skal ta bilder. Du endrer på den ved å trykke på zoom inn-knappen når du er på den menyen som kommer opp når du slår på kameraet. Det blir fokus der den røde prikken er 🙂

    6. Du har tatt bildene i RAW- format, fordi du enten har fått endret innstillingene, eller så er de som er der like de andre du har der, bare at de kalles råfiler. Det har du mest antagelig ikke bruk for, så du kan bare slå det av inne på Meny > Kvalitet. Du kan stille den inn slik at den kun står på L istede.
      Fokuset kan ha noe med innstillingene å gjøre. Enten har du på manuell fokus (MF, som kan skrus av på AF/MFknappen på objektivet). Men med selvutløser eller fjernkontroll blir fokuset litt feil når du har på autofokus, fordi kameraet ikke vet helt hvor det skal fokusere.
      Mitt forslag er at når du tar bilder med fjernkontrollen, kan du ha kameraet på LiveView, slik at du ser hva du tar bilde av på skjermen. Det kan skrus på med knappen man bruker når man skal starte og filme. På LiveView er det en liten firkant, og du kan bare plassere den der du har tenkt å plassere deg selv i bildet, fordi da vil den fokusere der! I tillegg kan du se deg selv når du tar bildet, og da må du såklart ha på autofokus. Håper du forstår, og at det går litt bedre nestegang du prøver! Du er utrolig nydelig! 😀

    7. For å få se bildene dine, så må du laste ned en filkonverterer, slik at du kan endre formatet fra CR2 til JPG. PÅ kameraet så kan du velge instillinger, og der er kameraet ditt stilt på RAW. Velg enten L eller RAW + L. RAW tar mye mer plass, men du får flere redigeringsmuligheter dersom du har photoshop og RAW-plugin. (Plugin er gratis og lastes ned fra nettet) 🙂

    8. kjenner meg godt igjen i det, familien min skjer alt med… nettverk, oppussing, regner det så er det vann i kjelleren osv… er dritt kjedelig! Endelig deilig å høre at jeg ikke er den eneste 🙂 alt ordner seg til slutt

    9. Du kan prøve å endre filtypen ved å endre navnet på bildet. Hvis du tar vekk der det står .CR2 og skriver .jpg istedet ^^

    10. Hei snuppa! Bildene dine er i RAW-format, og det er faktisk dette formatet som anbefales for å få finest mulig bilder med best mulig kvalitet! For å fikse dette må du installere en RAW-add on på photoshoppen din, og åpne bildene i den! 🙂

    11. Ånei ånei first world problems det der. Hvis du definerer tekniske problemer som ‘mye møkk’ så har du og dine et ekstremt bra liv! Tenk litt på det, det kunne vært ti ganger verre. Men du er en helt rå jente med den beste bloggen og kuleste klærne forresten!

    12. Du har tatt bildene i RAW-format. Med EOS 600D går det bare ann å åpne den filen i den helt nyeste photoshopen + iphoto på mac. Om du skal ta bildene i noe annet enn auto, må du stille inn kamera ditt slik at bildene blir tatt i JPG. Bare send meg melding på face hvis du trenger hjelp, Madde 🙂 Møter deg gjerne og viser deg vettu, snuppa

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg