DAGENS ANTREKK 10.MAR.14

Åh, blæææ. Jeg stod opp i dag, hoppet rett i dusjen for å gjøre meg klar til å ta antrekksbilder ute med søsteren min. Men kameraet mitt må virkelig hate meg, jeg hater det også så det går fint. Det er super bra på nærbilder, men å ta hele bilder er den ren idiot på. Jeg har Canon Eos 600D. Noen der ute som vet hva problemet er? Lurer på om jeg skal ta meg en tur ned til Japan Photo nok en gang, forrige gang jeg var der sa de at alt var som det skulle etter de trykket på en knapp. Men det gjorde ingen forskjell. Like uskarpt ble det da jeg skulle ta antrekksbilder. Det kan selvfølgelig ha noe med lyset på bildene under, som dere ser veldig godt. Men det er bare så kjipt at det skal være sånn nesten hver eneste gang. Vil ha et kamera som tar flotte bilder uansett, og som kan ta et skarpt bilde selv om man skjelver litt.

Bortsett fra det har jeg det bra i dag. Solen skinner og jeg føler meg mer våken enn jeg har følt meg på lenge. Rommet mitt er ryddig og pent, alt er som det skal nå. Mangler bare litt mat i magen nå så er alt perfekt!♥

 


Genser fra TopShop // Skjorte fra Asos // Bukse fra Junkyard // Sko fra Urban // Solbriller fra RayBan // Klokke fra Larsson&jennings

Hva synes dere & hvilket kamera har du?♥

25 kommentarer
    1. Herregud så nydelig!, er det mulig!? <3 så heldig dere er med været, våknet til masse regn og sterk vind vi ja..

    2. Hei Madde!
      Hvilket objektiv bruker du til din EOS 600D?
      Hvilken innstilling bruker du når du tar helfigurbilder og hvilke innstillinger bruker du når du tar portrett/nærbilder?
      Kanskje vi kan komme med noen gode tips og anbefalninger?

    3. Det er som regel ikke kameraet det er noe feil med, men objektivet. Hva slags objektiv bruker du? Har du prøvd å bytte objektiv?

    4. Canon Norge: Jeg har det objektivet som fulgte med da jeg kjøpte kameraet, EFS 18-55mm 🙂 Jeg har alltid på innstillingen P hver gang jeg tar bilder fordi lyset blir best da føler jeg uansett om det er helfigur og nærbilder. Kanskje det bare er det jeg bør endre på?

      Tusen takk for at dere vil hjelpe!

    5. La oss starte med objektivet. EF-S 18-55mm standard objektiv er relativt begrenset når det kommer til ytelse. Med det mener jeg at den optiskekvaliteten i med tanke på skarphet, fargegjengivelse, detaljrikdom etc. sammenlignet med dyrere og mer profesjonelle objektiv er begrenset. Dette gjenspeiles i prisen. Objektivet har også en relativt liten lysåpning, som kalles blender. Dette betyr at kameraet enten må bruke en høy ISO (lysfølsomhet) eller en langlukkertid dersom lyset blir lit dårlig. Når man har en lengre lukkertid må man holde kameraet mer stille. Har men en høy ISO får man gjerne litt “korn” i bildet. Dette kan oppfattes som at bildet ikke er ordentlig skarpt. Siden du setter kameraet ditt på P, som sier du til kameraet at du vil at kameraet skal bestemme lukkertid og blenderåpning, og at du skal bestemme ISO-verdien. Grunnen til at jeg tror du får forskjellig resultat når du jobber med nærbilder og helfigur bilder er at kameraet sannsynligvis da måler forskjellige motiver og bakgrunner. Det blir mer konsentrert når du tar nærbilde. Jeg tror også at det er enkelere for deg å sette fokus i ansiktet ditt på nærbildet ditt enn når du tar et helfigur bilde. Dermed oppleves ansiktet ditt skarpere på portrett, mens fokusen din muligvis sitter et annet sted når du tar helfigurbilde. Velger dere fokuspunkt når dere tar bilde? Husk at fokus bør helst sitt på øynene, det er et av rådene mine til deg. Når du velger fokuspunkt vil kamera automatisk også forstå bedre hva den skal prioritere for å få bildet ditt bedre.
      Min erfaring er også at når man fotograferer portretter, så er man flinkere til å stå riktig og konsentrere på bevegelser. Det blir ofte vanskeligere når man tar helfigur. Ofte får man flere rystelser. Bruk derfor gjerne et stativ eller sørg for å lære deg en god måte å stå å fotografere, der albuene ligger tett inntil kroppen og fungerer som et stativ.
      Et siste tips jeg vil komme med gjelder også optikk. Alt for mange skriker etter et nytt kamera når de vil forbedre biledkvaliteten sin. Kjøp heller bedre optikk. Kvaltitetsglass vil gi deg bedre bilder med en gang. Velger du også et objektiv med en stor blenderåpning vil du også automatisk ta bedre bilder i dårlig lys og du vil få vakker uskarp bakgrunn der motivet står skarpt og tydelig frem. Det finnes mange muligheter, men for akkurat det du driver med vil jeg anbefale 50mm f1.4 eller f.1.8 (f/ står for blenderåpning/lysåpning). Disse objektivene er absolutt en av de objektivene jeg synes gir brukeren mest verdi for pengene. Det objektivet jeg anbefaler har ikke zoom, men da må man gå litt frem og tilbake. Ønsker man å få med mer i bildet kan man eventuelt velge en 35mm, mens dersom man ønsker å komme nærmere kan man velge en 85mm. Det som er viktig er godt glass og stor blender.
      Ta en titt på denne videoen, så skjønner du hvor viktig valg objektiv er: http://vimeo.com/83358023
      Lykke til! Dersom du lurer på noe er det bare å skrive til oss på vår Canon Norge Facebookside.

    6. Canon Norge: Wæ, tusen hjertelig takk for så utrolig bra svar! Dette satt jeg virkelig stor pris på 🙂 Så koselig at du virkelig ville hjelpe meg på veien. Det objektivet du anbefaler meg, vet du prisen på den? Kanskje jeg burde investere i det. Like greit at det ikke er som så kan man bare stå på riktig sted og få bilde man ønsker i stedet for å måtte zoome i tillegg.

      Jeg som blogger ønsker selvfølgelig å få bilder med bra kvalitet, og kjøpe nytt kamera er ikke noe jeg tenker på nå etter at du har hjulpet meg. Da er jeg bare interessert i nytt objektiv som kan hjelpe meg til å få bedre bilder. Tusen, tusen takk nok en gang 🙂

    7. Etter å ha gått media et par år på vgs, sååå kan jeg ikke komme med noe mer tips enn det Canon Norge gjorde! 😀 Du får prøve ut de tipsene, også se på nytt objektiv kanskje! Jeg har Sigma 30mm f/1.4, og det er jeg veldig fornøyd med. Funker fint til portrett og til helfigur, men går ikke an å zoome med det. En må altså bevege seg for å få til helfigur når en går fra portrett. Tror jeg betalte rundt 3000 for mitt, og det er virkelig verdt pengene 😀

    8. Christine Dattebayo c:: Okei, tusen takk for rådet! Skal stikke innom å se litt på objektivet – kanskje på tide at jeg investerer litt mer penger i kameraet. Lever nesten på å ta bilder så, huff haha 🙁

    9. Sjekk torilhornnes.blogg.no, og bla noen innlegg nedover. Det skriver hun om en annen bildeopplastningsmetode hvor bildene blir bedre når de kommer på blogg.no 🙂

    10. Hei igjen Madde!
      En 50mm f/1.8 koster rundt tusenlappen i butikk om dagen. Det objektivet har en stor lysåpning og vil gi deg lekre bilder med lavdybdeskarphet, men ca. samme optiskkvalitet som ditt 18-55mm objektiv. Kjører du objektivet på full blender f/1.8, vil det kunne være litt “slapt”. Anbefaler å prøve å holde seg litt unna maks, heller rundt f/2.8 eventuelt.
      En 50mm f/1.4 koster vel rundt 3500-4000 kroner om jeg husker rett. Dette objektivet vil gi deg noe mer skarphet, bedre farger og detaljer. Full blender vil også kunne oppleves litt slapt, men denne bør kunne brukes nesten på maks for godt resulatet.
      vi har også 50mm f/1.2 L som er et dyrt og herlig objektiv, men da bør man virkelig satse på foto 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg