OPPSKRIFT PÅ HJEMMELAGET GULROTKAKE

Her om dagen ville jeg være litt spontan og prøve meg på hjemmelaget kake. Først ville jeg prøve meg på sjokoladekake, men så kjørte jeg heller på med noe jeg liker bedre. Nemlig en saftig gulrotkake. Mamma mistet dessverre sin gode oppskrift på hjemmelaget gulrotkake for noen måneder tilbake. Og det var nesten trist for oss alle, siden mamma lagde den beste gulrotkaken. Derfor, etter jeg fant en oppskrift på nettet, endret jeg noen ting for å beholde noe av det mamma pleide å bruke i sin gulrotkake. Da får vi fremdeles en god smak av mamma’s gulrotkake, vil nå jeg si! Jeg glemte dessverre å kjøpe nok kremoster, så fikk derfor kun et tynt lag med glasur. Sånt skjer da man spontant finner ut av at man vil lage kake på kvelden.

Oppskriften på denne saftige gulrotkaken:

Ingredienser til kakebunnen:

♥ 6 dl sukker
♥  4,5 dl melange
♥  6 egg
♥  7,5 dl hvetemel
♥  3 ts natron
♥  3 ts bakepulver
♥  3 ts kanel
♥  7 dl skrelt gulrot

Ingredienser til glasuren:

♥  2 dl melange
♥  4 pakker med naturell kremost
♥  7 dl melis 
♥  3 ts vaniljesukker

Fremgangsmåten:

Bland sammen sukker og smøret i en stor elektrisk mikser. Pisk inn eggene til blandingen blir tykk og lys. Sikt sammen hvetemel, natron, bakepulver og kanel. Bland i til en jevn deig. Rasp gulrøttene fint og rør inn i deigen til slutt. Ha deigen i en stor langpanne med bakepapir. Stek kaken midt i ovnen på 175°C i ca 40 minutter. Avkjøl kaken i 20 minutter før du kan legge på glasuren. Kaken må være nok avkjølt så glasuren ikke smelter.

Rør sammen smør og litt melis til smørkrem i en elektrisk mikser. Tilsett kremost, vaniljesukker og resten av melisen og pisk ostekremen jevn. Bre ostekremen i et tykt lag over kaken. Lag gjerne mønster i ostekremen med en gaffel og del kaken i passe store firkanter.

Sist men ikke minst, NYT DEN!♥ 


Åååååååh, den ble så god!♥ 

Har du noen herlige oppskrifter på kaker eller cupcakes som du vil dele med meg?♥ 

6 kommentarer
    1. ååå! Den skal jeg så sykt lage 😀 men hvor mange kremoster hadde du siden du skriver at deg ble for lite glasur, elsker nemlig glasuren så må ha mer enn nok! 🙂

    2. Tonje: Nei, grunnen er fordi jeg ikke tror at jeg kommer til å klare det. Så jeg må slutte å tenke sånn, så skal jeg komme i gang. Litt vanskelig å gjennomføre noe, når man selv ikke har troa..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg