SJOKOLADEMOUSSE

I går var det endelig på tide å prøve å lage hjemmelaget sjokolademousse. Jeg fikk noen problemer, men ingenting som ødela desserten. Da jeg kom til eggehviten og melisen, skulle dette stivpiskes sammen i en mikser. Dette ble aldri stivt, men jeg tilsatte en eggehvite til og deretter litt mer melis som gjorde den stivere. Dessverre ble den aldri helt stiv, så jeg tok kun noen spiseskjeer av den opp i resten av blandingen. Jeg visste at det kom til å smake godt da jeg hadde blandet kremen, sjokoladen og melisen sammen. Jeg er den som liker lys sjokolade, ikke hvit eller mørk, men lys sjokolade. Blir den for mørk er det rett og slett fælt og bare for sterk smak… Så i butikken blandet jeg derfor Freia kokesjokolade med den mørke og lyse, så det ble en god blanding av begge deler. Ikke for lys eller for lite smak, men heller ikke for sterk smak. Og smaken ble faktisk helt perfekt! Jeg har smakt på sjokolademousse ute på resturanter, og er det sykt å si at jeg likte min best???

Ingredienser til sjokolademousse:

♥ 3dl kremfløte.
♥ 200g kokesjokolade.
♥ 150g melis.
♥ 2 eggehviter.
♥ 4 eggeplommer.
♥ 6 oreokjeks.

Tilberedning:

♥ 1. Pisk fløten til krem og sett den i kjøleskapet så den blir godt avkjølt.
♥ 2. Smelt kokesjokoladen i vannbad på lav temperatur og rør underveis. Dette betyr at du skal ha en liten kjele med sjokoladen oppi mens den lille kjelen er oppi en større kjele med kokt vann.
♥ 3. Stivpisk eggehvitene med melis.
♥ 4. Vend inn eggeplommene i den smeltede sjokoladen og rør godt til eggeplommene ikke er å se mer. Deretter vender du inn kremen og til slutt eggehvitene som er stivpisket med melis.
♥ 5. Ha sjokolademoussen i skåler eller i en bolle. Denne oppskriften er nok til 6 posjoner (6 skåler).
♥ 6. La sjokolademoussen stå til avkjøling i minst 2 timer før servering.
♥ 7. Før servering, gjerne fresh opp sjokolademoussen med litt oreokjeks på toppen.

Et lite tips: Sjokolademoussen kan gjerne stå 1-2 dager og er like god, om ikke bedre. Men så tålmodig som jeg var, spiste jeg den etter 2 timer og det smakte himmelsk!♥

Så det ikke godt ut & har du noen anbefalinger med en annen dessert jeg bør teste ut?♥

13 kommentarer
    1. Tips: en mulig grunn til at du ikke fikk eggehviten skikkelig stiv er at du enten har hatt litt eggeplomme sammen med hvitten dvs ikke fått skilt eggehvite og eggeplomme 100% fra hverandre eller at det har vært bittelitt rester av fett på noe av utstyret du brukte til å piske hvittene i.

    2. Noe jeg har funnet ut etter å ha kaget sjokolademousse på samme måte som deg inmari mange ganger er at man faktisk ikke trenger eggene for at den blur stuv. Jeg smelter 200g mørk kokesjokolade sammen med sukker (jo mer sukker, jo “lysere” smaker den) og lar den kjøle littegrann før jeg gradvis blander den med pisket fløte. Så setter jeg den på kjøl – minst like godt som med egg!

    3. Anonym: Kan godt hende jeg ikke fikk skilt det 100% fra hverandre, men da skal jeg hvert fall huske på å gjøre det nøyere til neste gang, så kanskje den blir ENDA bedre 🙂

    4. Så flink du er, så kjempe bra ut!! (:
      lurte egentlig på en liten ting. Du ser hele tiden så fresh å brun ut. Er du bare naturlig brun, bruker spray tan(eventuelt hvilken), eller tar solarium? (:
      første gang jeg var inne på bloggen din idag, og kommer definitivt til å fortsette å lese 🙂 stå på!!

    5. Hei!
      Det ser utrolig godt ut, skal prøve^^
      En mulig grunn til hvorfor du ikke fikk eggene stive er hvis du pisket eggene og melissen sammen fra begynnelsen av. Jeg har lært at man skal piske eggene stive før du tilsetter melissen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg