GIKK JEG PÅ EN SMELL ELLER IKKE

Å være blogger er veldig deilig, men på mange måter også ganske skummelt. Året 2014 var da jeg begynte å tjene mye penger på bloggen, men også få mer sponsede ting, og da ble det fryktelig viktig for meg å holde styr på sparing, skatting osv. Jeg hadde aldri vært borte i dette før, så ja, jeg var alltid redd for at jeg skattet for lite. For som dere har fått med dere, får hele landet vite om hvilke bloggere som har gått på en smell eller ikke. Det blir offentliggjort. Jeg skjønner ikke helt hvordan noen synes noe så privat som ens inntekt skal bli snakket om i media. Ulempen ved å være kjent, uten tvil. Gjør du noe feil, da skal fader meg alle få vite om det. Det er ett slag i trynet fra før av, men ut i media skal det. Den listen ville jeg aldri være på, heller aldri den som var fra forbrukerombudet som tok tak i bloggerne som ikke var flinke nok til å markere sine innlegg som spons, reklame, annonse osv.

Det har vært så mye styr og kaos rundt dette, at jeg har vært alt for stresset til å skrive noe om det. Jeg husker jeg var livredd for å være på den listen fra forbrukerombudet. Jeg gransket den sååå nøye for å se om navnet mitt stod der, men det gjorde det ikke! Selvom jeg var veldig sikker på at jeg ikke skulle stå der, var jeg redd de kunne være så strenge som å finne ett sted der man hadde glemt å nevne noe. Man vet jo aldri. Jeg ga meg selv en god klapp på skulderen der. Og noe vil jeg gjerne avslutte med å si; Jeg vet mange av dere lesere ikke føler det er troverdig når bloggere skriver om sponsede produkter, eller reklame generelt. Men vi har valget mellom å si ja eller nei, avhengig av om det interesserer oss eller ikke. Jeg har takket nei til mange innlegg, og det er store beløp jeg har “tapt”, da snakker jeg om femsifrede beløp per innlegg, tilsammen over ett sekssifret beløp. Helt ærlig har jeg ikke tapt noenting, for jeg har vært troverdig mot dere og meg selv. Bare for å nevne et eksempel til dere, takket jeg nei til å skrive om et produkt som skulle fjerne cellulitter på kroppen for maks 2 måneder siden, selvom beløpet jeg fikk for det var ganske høyt. Det interesserer meg bare ikke. Enkelt og greit. Jeg vil heller sitte igjen med god samvittighet, enn med mye penger og ingen samvittighet.

Så over til noe dere ikke får sett her på bloggen. Nemlig skatting av pengene våres. Det har vært min største frykt som blogger å gå på en skattesmell. Det er litt annet i en klesbutikk, hvor ikke media skriver om det, fordi du ikke er en kjent person. Som blogger vil jeg allerede ikke gå på en skattesmell, og ikke nok med at det er ille nok, så skal folk skrive om det i artikler overalt i media. Mennesker spredt rundt i hele Norge kommenterer sakene, sier bloggere er noen små drittunger som ikke vet hva penger betyr, og tror de kan lure seg unna skatt. Altså, unnskyld meg? Voksne kvinner og menn ute i arbeid kan også gå på en skattesmell, ikke kun bloggere. Mennesker har så mye unødvendig hat ovenfor bloggere at det er til å spy av. Vi er mennesker vi også, vi gjør feil. Men som alle andre, vi lærer av feilene våres. Dropp spydigheten. Hvordan ville du følt deg om hele Norge fikk vite at du gikk på en skattesmell?

Alt dette har jeg bekymret meg mye for. Så mye at jeg faktisk har endt opp i tårer flere ganger. Men halleluja så glad jeg ble da jeg så at jeg skal få igjen på skatten i går. Det er en stor lettelse. Til tider har jeg vært fristet til å skatte mindre enn 40% som jeg i utgangspunktet skal, men å bare høre ordet skattesmell, har virkelig fått meg til å ikke kjøre av veien. Hver eneste måned selvom jeg visste jeg hadde skattet nok ut i fra mine beregninger (og kalkulatoren), ville jeg ikke være 100% sikker, men 110% sikker og derfor la jeg alltid til 1 ekstra tusenlapp. Det lønnet seg. Gud for en deilig følelse jeg sitter igjen med nå.


Over 5 år som blogger, og fremdeles ikke gått på noen smell. Det sier jeg meg veldig fornøyd med!

Har du noen tanker og meninger rundt dette?

22 kommentarer
    1. Utrolig irritert selv over at dere toppbloggere (spesielt) får gjennomgå kun fordi dere er kjent! Synes det er utrolig bra gjort å unngå skattesmell og hets fra forbrukerområdet i hele fem år!

    2. Utrolig irritert selv over at dere toppbloggere (spesielt) får gjennomgå kun fordi dere er kjent! Synes det er utrolig bra gjort å unngå skattesmell og hets fra forbrukerområdet i hele fem år!

    3. <3
      Men går det ikke ann på slutten av året å søke om å få igjen det man har skattet for mye av? at de bare regner ut hvor mye du tjente løpet av året og hvor mye du skattet og at du får igjen de pengene som var for mye :S? selv om du er blogger og tjener godt så høres det jo ekstremt uretferdig ut å skulle måtte holde på sånn

    4. Anonym: Dessverre var de aldri mye til hjelp når jeg prøvde å få svar eller hjelp, de bare snakket i et kjør uten å gi meg noe ordentlig svar. Jeg spurte så mange ganger er det dette jeg skal skatte osv, og de sa aldri ja eller nei – de bare fortsatte å snakke. Så jeg måtte derfor ta saken i egne hender, noe som gjorde meg urolig. Heldigvis har jeg fått hjelp av min far og onkel, som har hjulpet meg til å få bedre oversikt over tall osv. Uten dem hadde det nok blitt en smell.

    5. Men du får jo heldigvis pengene igjen om du har betalt for mye! Så det er vel på en måte ”sparing” det også 😉 Kunne ikke tenkt meg å være blogger selv, det virker som det er utrolig mye jobb ”bak kulissene”, og stor tommel opp til de som faktisk gjør dette og gjør det bra! (Som deg) 🙂

    6. Anonym: Ja, pengene jeg får tilbake går rett til sparekontoen med god samvittighet! Å være blogger er veldig gøy, men som jeg sa – det er mye jobb som man ikke viser på bloggen. Jeg savner litt å kunne leke ute hele dagen uten å måtte tenke på at jeg må hjem og jobbe, hvis du forstår. Det er jobben min 24/7, i helger og i ferier, mens andre kan ta seg fri fra jobben. Sånt er det ikke her, dessverre. Men jeg har holdt ut i 5 år, så noe riktig gjør jeg vel haha 🙂

    7. Jeg tror mangel på kunnskap om skatteprosent osv er grunnen til at mange unge går på en smell. Det vet jeg alt om. Gikk nemlig på tidenes smell med 14.000 i restskatt. Hurra 🙂

    8. Fantastisk, du er flink! Beundrer deg for å takke nei, synes det blir veldig dumt å reklamere for alt i hytt å pine.. feks. kattemat..

    9. Bra jobba, smart av deg! Jeg skatter selv 35% selv om jeg sikkert ikke trenger å skatet mer enn 20%, men er såå redd for å få restskatt samtidig som det er lur sparing i og med at du plutselig sitter igjen med en grei sum du kan putte rett på sparekonto!

    10. Renate: Ja, det er jeg absolutt enig i. Det er alltid kjekt med ekstra penger, men det kan også gi deg færre lesere. Så tenk smart og lurt 🙂 Og tusen takk forresten!

    11. Anonym: Ja, det som også er skummelt er at hvis du brått tjener mer enn du hadde beregnet dette året så må du også skatte mer og øke i skatteprosenten. Og for mange unge, så er dette noe de er helt uvitende om og derfor litt skummelt hvor mange unge det egentlig er som blogger. Som da kanskje ikke tenker på skatt, men heller “oi, jeg fikk penger”. 14 000 må være fryktelig kjipt, men på en side – tenk hvis det var mer! Det er noe jeg faktisk ikke er helt vitende om selv, og det er hvor god tid du har på deg å betale tilbake dette om du først går på en smell?

    12. R: Det er jeg så enig i! Risiker heller å skatte for mye enn for lite, det er en så fantastisk god følelse å få igjen på skatten og kunne bruke pengene på hva du vil. Sparing er desidert et godt og sikkert valg, så dit skal pengene mine i hvertfall. Jeg og Didrik er ikke sammen lenger, forresten 🙂

    13. Ååh blir så irritert av og se artikler angånde penger og bloggere. Det har ingen andre enn bloggern noe om. Det er privat!
      Du er en av mine favoritt bloggere i mange år. Det er fordi det virker som man kan faktisk stole på deg 🙂 Du virker bare så ufattelig godhjerta,og det har du all grunn til og være stolt over <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg