6 TIPS SOM GIR DEG LANGT HÅR

For litt siden ble jeg intervjuet til en liten artikkel på Side2 av Ida Klokk angående mitt lange hår og hvordan jeg klarer å beholde denne lengden på håret mitt. Siden dette er noe veldig mange av dere lesere har lurt på, tenkte jeg å dele litt av denne artikkelen på bloggen så dere får lest litt om mine beste råd til å få langt hår. I tillegg har jeg skrevet litt mer utflyllende her med tanke på at intervjuet ikke skulle være langt i selve artikkelen. Jeg hadde perioder hvor jeg ikke tok vare på håret mitt i det hele tatt, jeg brukte ikke børste, jeg ville aldri klippe meg fordi det var om å gjøre å ha lengst hår på skolen (hehe, noen som kjenner seg igjen her?). Til slutt dukket det opp jenter, hvor du bare kunne se at håret strålte og hadde sin egen glød. Da bestemte jeg meg for å ta bedre vare på håret mitt, før jeg kom til å angre. Jeg liker ikke bare å ha langt hår fordi det er langt, men jeg liker det fordi jeg kan gjemme meg litt i det for å være helt ærlig. Jeg har 2 ulike bryster, jeg mangler ett ribbein på magen og håret mitt hjelper meg på en måte til å skjule dette litt. Artikkelen har jeg kopiert fra Side2, men dersom du ønsker å sjekke ut artikkelen fra hjemmesiden deres likevel kan du trykke her.

Her kommer mine beste tips til langt hår:

1. Klipp håret hver tredje måned, så det holder seg sunt og frisk
 Jeg klipper bort 5-10 centimeter for å få bort alt det slitte. Uansett hvor mye du ønsker å beholde lengden på håret, få bort slitte tupper!!! Fjerner du ikke alt, spiser tuppene seg opp til slutt og du ender opp med å ha tatt den fæle veien til kortere hår, enn den sunne som er å klippe det på den naturlige måten. Jeg har heldigvis en mor som var frisør før i tiden, så hun passer alltid på å klippe alle oss hjemme.

2. Sov med løse fletter
 Om du sover med løse fletter unngår du unødvendig slitasje mot puten, og du unngår også at du ruller deg på det og floker det til om natten. Før jeg brydde meg om håret mitt, la jeg meg rett ned på håret mitt – noe som ikke er bra. Alle de gangene du vrir på deg, drar du i håret ditt – og det har ikke håret ditt noe godt av. Derfor er det lurest å samle det i en strikk slik at det holder seg sammen om natten.

3. La håret henge løst og naturlig
Strikk og klemmer/ spenner kan slite på håret, så jeg prøver å unngå å ha håret oppsatt for ofte. Det er viktig å la hodebunnen puste, og ved å gå med hestehale kan kvele håret. Jeg går ofte med håret hengende løst, og lar det lufttørke mesteparten av tiden. Det er viktig å la håret puste, og være naturlig, så mitt beste tips er å ikke styre for mye med det.

4. Gå til innkjøp av en naturbørste
En naturbørste er mer skånsom mot håret, i forhold til børster med kraftigere buster. Jeg trodde folk bare sa dette for å selge varen sin, men etter jeg skaffet meg en naturbørste har det virkelig vært til stor hjelp på håret mitt. Ikke nok med det, men det er rene hodemassajsen i tillegg. It feels so good.

5. Ikke overpreparer håret
Selv om noen produkter gjør hårkvaliteten bedre, kan en ansamling av produkter i hodebunnen gi fett hår. På en annen side kan andre produkter tørke ut håret og dermed slite det ut. Jeg bruker nesten ingen produkter på håret mitt, annet enn vanlig shampoo og balsam som du får kjøpt på matbutikken. Men håret har ikke skade av å ta en hårkur innimellom. Bare ikke overdriv med bruken av produkter.

6. Vær forsiktig med varmebehandling
Forsøk å ikke bruke rettetang, hårføner og krølltang for ofte. Og om du gjør det, bør du alltid bruke et varmebeskyttende produkt. Noen ganger hender det at jeg ikke har tid til at det skal lufttørket, og da tar jeg i bruk hårføneren men husker på å føne på det kaldeste – hender jeg tar varmt noen ganger, men kaldt er det beste for håret. Jeg har vanskeligheter for å unngå å rette håret mitt og krølle det, siden det er det eneste jeg gjør når jeg først fikser håret. Men heldigvis holder håret mitt seg rett i 2 dager om jeg retter det èn gang. Så der er jeg veldig heldig.


Hva gjør du for å ta vare på håret ditt & gjør du noe av det jeg har nevnt over?

12 kommentarer
    1. Heia Maddepaddee.
      For et vakkert hår du har og virkelige pene armer.
      Du er så vakker og søt.
      Savner flere antrekksbilder av deg.
      Bruker du klokke og hvem arm har du den på?

    2. Gjør alt du skrev 🙂 Burde kanskje være flinkere til å gå med det løst, da. Blir litt vel mye hestehale. Kunne kanskje brukt litt mindre hårprodukter, men prøver begrense meg. Det er mest hårolje, varmebeskyttende og litt hårspray i blant. Få bort småhår.

    3. Anne Asalia Gundersen: Åh, sliter selv med småhår haha! Men prøv å gå mer med håret ned, for en av grunnene til at man får småhår er fordi håret knekker når man har håret mye oppsatt. Lagt merke til at strikken din alltid tar med seg hår når du tar den ut sant..

    4. Selv hadde jeg ganske langt hår noen år tilbake og jeg prøver å få de rutinene igjen! Vaske med sjampo og balsam fra sunsik, lufttørke og la det være mest mulig løst. Mye av det du selv anbefaler faktisk! 😀

    5. Hvor får jeg kjøpt en naturbørste?
      Har ganske tynt og langt hår, trenger en børste som er beregnet for håret mitt!

    6. Butikkshampoo er IKKE til å anbefale da Ph verdien som regel ikke er like sur/lav som det håret er. Shampoo hos frisøren er det beste. Og fett hår er faktisk veldig sunt!

    7. Hei, ville bare si at kan godt hende dette har hjulpet, men det kan da umulig være sant :p jeg har kjempe langt hår, og klipper det ikke hver tredje mnd. Venninna mi som gjør alt for å få langt hår,klipper det hver mnd, men det er fortsatt like kort 😉 i tillegg bruker jeg butikk shampoo (er flere undersøkelser som sier at frisørshampoo er like dårlig/bra som de i butikk,og at de bare er overpriset,så jeg kjøper jeg like så godt butikk shampoo)
      I tillegg bruker jeg kun varmebeskyttende spray når jeg skal krølle håret, og retting og sånt gjør jeg hver dag.
      Klippet meg i sommer ,og da ble frisøren så sjokkert over hvor lite slitt det var, da det var over 1 år siden jeg hadde klippet meg sist. Og når jeg kom tilbake 2 mnd senere for å farge håret , var han så sjokkert over hvor mye det hadde vokst. Altså, det er ingen fasit,noen er bare heldige 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg