TEST DEG – DU HAR ET ANSVAR

// I samarbeid med Boots Apotek.

Det tok meg flere tanker, timer, samtaler og meninger før jeg bestemte meg for å takke ja til å skrive dette innlegget. Rett og slett fordi det er et emne få velger å snakke om og å skrive om. Men det som slo meg er at dette er noe som er SÅ normalt, så hvorfor skal klamydia være et så skjult tema? Dette er den vanligste seksuelt overførbare infeksjonen som kan oppstå, men likevel så få som vet om de har det eller ikke fordi de ikke tester seg. Eneste måten å beskytte seg mot klamydia er bruk av prevensjonsmiddelet som er kondom. Det som er mest skremmende er hva som kan skje hvis du ikke tester deg, og du faktisk har denne infeksjonen. Nå som det også er en kjent tid for veldig mange, nemlig russetiden, er det spesielt viktig å teste seg å passe på. Det er fort gjort å bli smittet, og like enkelt å bli kvitt dette via en antibiotikakur som er gjort på 1 uke.

Jeg selv fikk hakeslep av å ha tatt research på dette. Visste dere at denne diagnosen stilles hos rundt 22 500 mennesker hvert år, som testes positivt for klamydia og det i bare Norge? Det er også slik at vi jenter er flinkere til å teste oss etter et partnerbytte, i forhold til gutta – så fortsett med det jenter. Det de fleste er ubevisste om er at det ikke alltid er slik at man får symptonene av klamydia, og det er nettopp derfor man BØR teste seg uansett for å være på den sikre siden og slik at du slipper å smitte andre. Du har nemlig et ansvar for at du ikke smitter andre. Noen er så “heldige” og får symptomene, og de vil man merke 1-2 uker etter smittetidspunktet. Så selv om klamydia er den mest normale diagnosen å få, er det skummelt hva den kan føre til. Uten den riktige behandlingen kan noen få en alvorlig infeksjon som oppadstigende infeksjon og betennelse i eggledere, som fører til økt risiko for ufrivillig barnløshet – med andre ord at man kan få problemer med å bli gravid og graviditet utenfor livmoren.

Så til alle dere som gjerne vil teste dere, men ønsker å være mer anonyme; Boots Apotek selger en klamydiatest og bak på pakken står det steg for steg hva du trenger å gjøre for å teste deg riktig for infeksjonen. Derfor gir Boots deg under russetiden gode tilbud på klamydiatesten og andre herlige tilbud til deg som er russ. Trykk her for å sjekke ut den ultimate russepakken.

Nei, det er ikke så vanlig å be mamma om å ta bilder av meg med en klamydiatest som dere sikkert kan se.

Hva føler/ tenker du om dette temaet?♥

8 kommentarer
    1. Jeg synes at det er et viktig tema og spesielt for de som er russ. Men det er viktig for oss og dor de som er rundt oss. Jeg synes også at gutta kan bli flinkere til både å teste seg og beskyte seg.
      Dette er et tema som burde komme mere frem i lyset, for det er like viktig for deg som for meg .
      Bra du tar opp dette 🙂

    2. Cecilie Lindbergsengen: Absolutt enig i det du sier! Like viktig for alle, og det er nettopp derfor folk burde teste seg uansett hva de selv tenker. Heller en test for mye, enn èn for lite.

      Kjempehyggelig med fin respons! 🙂

    3. Kjempefint at du tar opp dette temaet ! Vet det er lesere i alle aldre her, men spesielt yngre trenger å få belyst dette mer 🙂 Hadde likt om du skrev flere innlegg som dette(som ikke blir for kleint å skive om da! ) hehe 😀

    4. Så bra du tar opp dette, dette gjelder jo året rundt selvklart. Men kanskje spesielt i vår og sommer mnd. Har inntykk av at det er mer aktivitet i disse lettkledde og fest lystne vår og sommer dagene .

    5. stine: Tusen takk! Nettopp det jeg tenker også, det er ganske greit å gjøre alle som leser bloggen bevisste på dette temaet selv om man kanskje helst unngår å snakke om det. Men da må i hvert fall noen gjøre det tenker jeg 😀

      Kan se hva jeg får til, tror nok dette er det mest kleine innlegget jeg har skrevet. Så skal nok mye til for å slå dette, haha.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg