Å HA FEIL DU IKKE KLARER Å AKSEPTERE

Jeg husker den tiden jeg gikk på barneskolen, og jentene begynte å komme i puberteten. Man kunne se hvem som kom til å få de enorme melonene, og jeg sa hele tiden til meg selv “jeg kommer dit jeg også, da jeg er 18 år.” Fra barneskolen og helt frem til jeg ble 18 år var tallet 18 favorittallet mitt. Hvorfor? Fordi jeg alltid gledet meg til å se hvordan jeg så ut da. Helt siden 6.klasse kunne jeg ikke glede meg mer til å se hvilke former jeg ville få, og hvor fine puppene mine kom til å bli og ikke minst hva gutta kom til å syntes om dem. Jeg husker jeg gikk med en crossover bag på barneskolen, sikkert i 7.klasse, og jeg så ned på puppene mine og tenkte “er den ene puppen min større enn den andre?” Jeg brukte flere uker på å fordøye det og manne meg opp til å spørre mamma om dette var normalt. Og som alle flotte mødre gjør, så gjør de alt for å berolige deg ved å si “dette er helt vanlig, bare vent til du blir eldre så blir de like store jentami”. Jeg husker jeg ble så glad over det svaret, og sa til meg selv at når jeg blir 18 år da er de like store. Og jeg gikk alle år og gledet meg til å se at de skulle vokse videre og bli like store. Men etterhvert som årene gikk, og puppene vokste, så var det alltid et bryst som vokste mer. Jeg forstod ikke hvorfor det ikke bare stoppet opp, tok en liten pause, og lot det andre brystet få vokse ut i fred. I så mange år sa jeg til meg selv at de èn dag ville være like. Jeg ble helt stuck i den tankegangen at det aldri slo meg at dette kunne være normalt, at man kunne ha ulike størrelser på brystene.

Jeg ble eldre og selvfølgelig – gutter ser på puppene dine, og utseendet spiller en større rolle for deg enn hva man skulle trodd. Jeg ble så frustrert og lei meg fordi jeg så alle jentene rundt meg hadde fine, store og like pupper. Guttene på ungdomsskolen hadde klart på en eller annen måte å skjønne at jeg hadde innlegg i bhene mine, og i en god stund så ble dette snakket høyt om og jeg skammet meg sånn. Fyfaen og det var jævlig husker jeg. Jeg klarte ikke å si at jeg brukte det fordi puppene mine var ulike, så derfor lot jeg alle tro jeg bare ville ha mye større pupper enn hva jeg hadde. Sannheten var at jeg bare ville ha like, store eller små, størrelsen på dem kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Så i det ene brystet mitt var det ett innlegg, mens i det andre la jeg inn to innlegg, noen ganger tre. Det verste av alt var at jeg brukte de sykeste pushup-bhene fra H&M for å prøve å få dem mer like i formen, og jeg klarte det. Men det gjorde det tøft å vise meg lettkledd eller naken for andre da jeg så for meg at de kom til å tenke “hvor faen ble det av puppene?”. Det var så grusomt, så grusomt at jeg tenkte at jeg aldri ville ha en kjæreste, for da slapp jeg å måtte vise frem kroppen.

Usikkerheten min ble så stor, selvtilliten og selvbildet min forsvant bare mer og mer med årene. Det som var mest vondt å tenke på var og er fremdeles det at jeg allerede har andre medfødte feil, så hvorfor måtte jeg få enda flere feil? Jeg er den jenta som ble født med bare ett øret, og bare med det førte det til flere feil som at jeg nå mangler ett ribbein på magen og har 3 synlige arr på kroppen som det er umulig å skjule. Men det var ikke nok, jeg skulle også få to ulike bryster som er så forskjellige at jeg kan få silikon dekket. Men vet dere hva? Jeg takket nei til gratis silikon, GRATIS silikon dere. For jeg er ikke ute etter større pupper, jeg vil bare ha like, store eller ei. Og akkurat der har dere grunnen til hvorfor jeg gikk opp i vekt, for å kanskje èn dag kunne gjennomføre en operasjon hvor de tar fett fra et sted på kroppen min og sprøyter det inn i brystet som er lite. I håp om at jeg èn dag kanskje kan slenge armene opp i været og bare gi faen, istedenfor å alltid prøve å gjemme dem.

Den vondeste tanken som har slått meg tusen ganger er om noen vil elske kroppen min for sånn den ser ut. At de vil velge meg fremfor jenta uten noen feil. For hvorfor skulle de ville gå for en med disse feilene? Ikke engang jeg klarer å elske kroppen min, ikke i nærheten engang, så hvordan skal noen andre klare å elske den? Det er en ærlig sak, ganske hardt å skrive ned og dele men jeg må bare få det ut. Jeg er livredd for at de medfødte feilene jeg ikke kan gjøre noe med, kan være grunnen til at noen ikke vil ha meg. Det er en frykt jeg har gått med helt siden jeg kan huske, og den forsvinner ikke heller. Det er vanskelig for meg å tro på det andre sier om kroppen min, på grunn av hva jeg selv synes om den. Men jeg prøver, og mer kan jeg ikke gjøre. Jeg prøver å ta små babysteps, og jeg er stolt av meg selv. Jeg har endelig våget å legge fra meg de villeste pushup bhene og heller bytte dem ut mot bher som faktisk viser forskjellen. And guess what! Det føles så godt å ikke jukse meg til større bryst, men heller prøve å embrace dem. Det tok meg fra barneskolen og til dit jeg er nå, for å tørre å bare gjøre dette og det føles godt.

38 kommentarer
    1. Husk at ingen er perfekte og at alle mennesker har ting med kroppen sin som er mindre perfekte enn resten. Jeg tipper at det er nettopp det du ser på som “feilene” dine som gjør deg ekstra vakker! Folk vil ikke se perfekte kropper. Vi vil se det ekte! Jeg håper du en dag klarer å se hvor fantastisk du er. Og at arrene og de ulike puppene dine bare gjør deg enda finere. Stå på Madde, du er rå!

    2. Marie: Jeg vet ingen er perfekte, alle har sine feil. Men en stor feil jeg gjør er å sammenligne mine feil med andres, og da gjør jeg det bare verre for meg selv. Så jeg har mye jeg må jobbe med, men forhåpentligvis kan jeg bli litt flinkere til å ikke fokusere så mye på feilene mine men heller kanskje lære å akseptere dem. Og kjære deg, tusen tusen takk for gode ord. Det betyr mye! <3

    3. Du skriver så utrolig bra! Altså du, det er nok kun du som bryr deg om den “feilen” der. Dessuten, hadde jeg sett så pen ut som deg hadde driti i resten, hhahaha. Neida, men seriøst – IKKE noe du burde tenke mer på og du burde ta til deg alt det positive folk sier om kroppen din <3

    4. Er så lett å henge seg opp i sine egne feil, men man tenker jo stort sett aldri over andres <3
      Godt skrevet!

    5. Kjempetøft av deg å dele dette og du er så flink til å skrive <3 skulle ønske du fikk muligheten til å seg deg selv utenfra, slik som andre ser deg. Vi ser en nydelig jente med sprudlende smil og du er så pen. Har sett opp til deg og beundret deg lenge, og selvom jeg forstår at det er vanskelig så håper jeg du etterhvert vil innse at ingen andre enn deg legger merke til disse "feilene" <3

    6. Tøft at du deler!
      Du er så mye mer enn kroppen din! Hva så om du har noen feil, det har alle! Det viktigste er innsiden. Om en gutt ikke elsker hele deg, så er han ikke verdt det. Du e god nok som du er, helt nydelig! Selv om det er vanskelig å akseptere sin egen kropp i dette sykt kroppsfikserte samfunnet, så må vi ikke glemme hva som virkelig betyr noe. Det er oss selv som er våre største fiender og mobbere. Vi ser våre feil bedre enn de rundt oss! La ikke dette bryte deg ned, embrace your body, du er unik akkurat slik som du er!!!

    7. Dette er ett av de fineste innleggene jeg har lest noen gang. Så ekte og ærlig.
      Å se at toppbloggere som jeg ser opp til og beundrer slite med å elske sin egen kropp på samme måte som meg og alle andre unge jenter og gutter.
      Du er så fin, og jeg digger at du setter fokus på at man skal embrace “feilene” sine. Takk for et helt fantastisk innlegg!!

    8. Fredrikke Gustavsen: Haha ååå, ikke bare fikk du meg til å smile nå men du fikk meg også til å le. Og det gjør meg såååå glad <3 Og ah, tusen takk - jeg vet ikke hva annet jeg kan si, men jeg mener det så sterkt.

    9. Ida: Åh, setter så pris på å høre at du synes jeg er flink til å skrive. For jeg synes ikke det, og er vel derfor jeg unngår å skrive noe særlig i innleggene mine.

      Jeg tror faktisk at kanskje alle hadde trengt å få se seg selv gjennom andres øyne, bare for å få et lite innblikk av hva man ser i forhold til hva man selv ser mens man lever i den kroppen man har. Jeg vil uansett bare si tusen tusen takk for at du løfter meg litt opp, det er utrolig godt og så snilt av deg <3

    10. Elise: Det verste er at jeg vet jeg er mer enn kroppen min, og jeg kan gi så gode råd om sånt her til andre. Men det er bare å klare å følge de rådene selv som er vanskelig, og spesielt når det gjelder akkurat dette. Jeg er så enig i at innsiden er det viktigste, men jeg er bare redd feilene mine kan ødelegge litt. Det er bare det å få klart å få bort den tankegangen og frykten om å ikke bli akseptert for den jeg er som jeg må prøve å få bort. Men at jeg har så nydelige følgere som legger igjen så herlige kommentarer som dette, det hjelper, veldig også <3

    11. Wow, det er så trist at tom du tenker sånn om deg selv:( du er definitivt den peneste bloggeren jeg vet om!

    12. Tøft av deg å legge ut et slikt innlegg. Det er utrolig leit å ha dårlig selvbilde og ikke føle seg vel med egen kropp. Godt å lese at du føler deg litt bedre nå. Håper du til slutt klarer å like deg selv som den du er. Det fortjener du. Jeg har også forskjellig størrelse på puppene, men jeg har aldri brydd meg noe om det. Og er sikker på at andre kanskje ikke tenker så mye på det som du selv gjør. Men er jo tross alt du som føler det sånn, og da er det viktig å ikke stikke det under en stein og blåse det bort. Dine følelser er viktig.
      Dette syns jeg var veldig modig, Madde! Du er kjempefin akkurat sånn du er. Klem. <3

    13. Så fint innlegg! Du er den peneste og diggeste bloggern, så å tenke sånn om deg selv burde du ikke 😊

    14. Ane: Ah har så SYKT lyst til å kunne gi faen i dem, men det er såå hardt… Så der misunner jeg deg bigtime for å ha klart å bare drite fullstendig i det, for dit vil jeg komme en dag. Må bare si at jeg synes du skrev veldig pent??? Bare sånn uten å vende det mot meg, men ble litt rørt. Så tusen tusen takk, Ane <3

    15. Tøft av deg å dele! Synes du ser fantastisk flott ut eg, og med en god personlighet i tillegg så har du ingenting å bekymre deg for, ulike pupper eller ei!

    16. Du skriver så,natulig godt og,vakkert Ser duhar vokst med dine erfarinnger opp,igjennom årene Vak%akre Maddeleine godt å se at du står opp for deg selv MENbein i nesa 🌻💕

    17. Du er så tøff, respekt! Det er ikke mange som hadde takket nei til det, og det synes jeg er så stort av deg!

    18. Elida Sophie Monsen: Ah nettopp!!! Et eller annet som fester seg i hodet mitt og bare bekrefter at Okei, da har ikke jeg den perfekte kroppen. It sucks….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg