HER ER SVARENE PÅ SPØRSMÅLENE

MAYDAYMAYDAY! En grunn til at jeg sjeldent har spørsmålsrunde er fordi jeg ikke flink til å svare bra…. Ah, så flaut. Hihi. Håper dere fikk nok svar på det dere lurte på!

Går du første året elr andre året? – Jeg går første året på 1STUC (Studiespesialisering første året klasse C)

Klassen min, STUC1.

Er det vanskelig å komme inn? – Nei, det er ikke vanskelig å komme inn så lenge du virkelig har lyst. Jeg kom inn med et snitt på 3.6. Men jeg tror det spørs jo også litt hvor mange det er som har bra karakterer, de velger jo så klart de med toppkarakterer først og setter de med lavest snitt på ventelista.

Er det veldig likt u-skolen? – Det er utrolig likt ungdomsskolen bare at du mister mat&helse, musikk og k&h. Det er som å gå det om igjen, noe jeg liker. Jeg liker å forholde meg til det samme, i stede for å måtte prøve ut nye ting.

Er det vanskelig? – Det er så klart vanskelig, men husk å hold hodet høyt og ikke gi opp for enkelt. Du kan gi opp når som helst, ingen stopper deg unntatt deg selv. Videregående skole er der du må lære deg å ta eget ansvar for valgene du tar, og deretter ta konsekvensene. Både positivt og negativt.

Hva er det som er forskjell på u-skolen og studiespes? – Forskjellen er nok at du står helt på dine egne ben, ingen lærere pusher deg eller noe. Du må ta det mye mer seriøst. Du kan gi opp akkurat når du vil og hoppe av skolen ta et friår. Det er helt opp til deg selv.

Hvordan er karakterene dine? – He-he… Jeg er ingen skolelys, og sier det rett ut. Karakterene mine er helt vannvittig dårlige. Det er ingenting jeg er stolt av, skammer meg utrolig mye over det. Men jeg gir ikke opp!

Kan man velge hvilket fag man vil bli undervist i? – Det kan du ikke første året, men andre året kan du velge mellom mange forskjellige fag. Eneste du får valgt i første er om du vil ha vanskelig (t) eller lett matte (p).

Hvordan er en typisk skoledag? – En typisk skole dag må vel være at det er mye fail, sang og mange latter attack. Jeg har det så gøy på skolen med vennene mine.

Er det en veldig tøff linje, altså at det er mye lekser, mange prøver/prosjekter osv? – Det er ikke en veldig tøff linje, men det er nok noen perioder hvor du blir usikker på om du har valgt riktig eller ikke. Fordi du ikke vet om du klarer å takle presset. Den er ikke så tøff som alle skal ha det til å være. Noen ganger er det overraskende hvor sløvt det kan være. Det er mye opp og ned med hvor mange prøver vi har. På en mnd har vi  ca 2-4 prøver. Vi har ikke så mange prøver som de fleste tror. Så bare slapp av.

Hvor lang tid bruker du på lekser ? – Hvis det er hjemmelekser kan jeg nok bruke alt fra 1-3 timer med lekser. Jeg er ikke den som er flinkest til å konsentrere seg, derfor bruker nok jeg litt ekstra tid forhold til andre.

Sitter du sånn driit lenge hver dag? – Overhodet ikke! Jeg har helt sinnsykt mye fri fra lekser osv siden vi er så heldige og får muligheten til å jobbe med leksene vi får på skolen i selve timen. Og det vi ikke får gjort ferdig på skolen blir da hjemmelekser. Jeg vet ikke med de andre klassene i STU om de har det sånn eller om det bare er min klasse som er utrolig heldige med lærerne. Men alikevel har vi en god del små innleveringer, litt stress men det fikser vi.

Og visst det er prøver , er det store mengder med sider man må lese da? – Det er helt opp til hvor stort kapittelet er. Men lærerne er så greie og forteller oss hva de vil spørre oss om, så derfor leser vi bare på småting i kapittelet. Ellers så skumleser vi gjennom hele kapittelet. Dvs. at vi leser fort igjennom i stede for å ta oss god tid. Lærerne forteller oss at å lese hjelper ikke så mye, ta heller å gjør oppgaver osv, hjelper mye mer!

Jeg har hørt at det er mer chill enn på ungdomsskolen, er det sant? – Er enig i det du har hørt. Du har retten til å velge fritt. Du møter nye personer som viser seg å være helt sykt herlige. Det fleste av oss syns er chillest er nok alle de pausene vi får i løpet av en da. Og du får lov til å stikke til andre steder så lenge du jobber med skolearbeidet.

Har dere mye gym? – Ja, vi har gym 2 timer i uka. Vi hadde mer gym på ungdomsskolen, så savner det en del. Men jeg digger gymtimene. De er helt sykt morsomme noen ganger. Haha.

Hvordan er selve skolen? – Selve skolen er nok ikke det mest moderne du kan gå på, men det er en utrolig fin skole. Og jeg stor trives der, som mine venner gjør også. Den er enorm syns nå jeg forhold til min gamle skole, Bytårnet. De første ukene jeg gikk på Malakoff klarte jeg å rote meg bort i mange forskjellige ganger osv.

Er det godt miljø osv? – Det er et fantastisk miljø på skolen! Jeg er så utrolig fornøyd med miljøet her på skolen. Det er ingen problemer her. Og vi har mange fine perioder hvor man kan sette seg opp på en liste og skrive ned noe du vil vise for skolen som eventuelt dansing eller synging.

Kan du liksom fortelle om hvordan kantina er? – Kantina vår er kjempe bra, finnes nesten bare sunn mat drikke der og er mye forskjellig bra utvalg. Litt små fail at vi har en Vina kiosk rett ved siden av skolen som selger så mye usunt. Men det liker nok vi alle svært godt. Hihi. Det er stor plass hvor vi kan sitte på stoler og pulter.

Er linjen din god å gå på? – Det syns jeg den er, virkelig. Hvis du er usikker på hva du vil bli når du blir stor, hadde jeg nok valgt studiespesialisering for å være helt sikker. Det er akkurat det jeg har gjort. Utenom usikkerheten må jeg nok si at linjen er utrolig bra.

Hva er værst? u-skolen elr vidregående ? – Det er definitivt videregående. Du må komme deg igjennom dette selv, ta valg selvom du er usikker. Det er en risk, men den sjangsen må du bare ta. Men på ungdomsskolen pusher de deg til visse grader og forteller om at det er så og så mye lekser på videregående skole. Men vet dere hva? Det er bullshit. Jeg hadde faktisk mye mer lekser på ungdomsskolen enn det jeg har på vgs. Thank God for that!

Hvis du ikke hadde valgt allmenn, hva ville du valgt da? – Da hadde jeg nok valgt helse & sosial.

Hvorfor valgte du det? – Jeg valgte studiespesialisering fordi jeg hadde har ingen anelse om hva jeg har lyst til å bli når jeg blir stor. Derfor vil jeg ha større utvalg av hva jeg kan velge istede for å ha få valg muligheter.


Hva er det beste ved det, og værste? – Beste er folka, alle er så forskjellige men på alle måter positivt! Det negative er leksene, strevet for å få det gjort.

Hvilke tider slutter du på skolen, har du samme tid hver dag eller er det forskjellig fra dag til dag? isfåfall når? – Mandag 14.40, tirsdag 13.15, onsdag 13.45, torsdag 12.30 og fredag 13.15.

Hvilke fag liker du best? – Gym så klart, men utenom gym tror jeg det står mellom samfunnsfag eller engelsk.

Har du noen fag med 5 som standpunktskarakter? – Skulle så gjerne ønske det. Men har ikke fått det i løpet av videregående, bare på ungdomsskolen.

Er dere på pcen i hver eneste time? – Nei, det er vi ikke. Det er timer hvor vi ikke får lov til å ta opp pcen. Men over halvparten av skoletimene bruker vi på pcen.

Hva syns du om svarene & bildene ?
Var det greie svar & hvem linje har du tenkt til å velge tror du?

– Vi snakkes ! <3

13 kommentarer

Siste innlegg