IRRITERT

Jeg deler sjeldent raseri-innlegg på bloggen. Men nå synes jeg jaggu det er på tide å fortelle dere noe, dele noe jeg har hatt på hjertet en god stund. Dette er noe jeg har sett igjen hos mange andre bloggere, og jeg har opplevd å få dette på bloggen selv. Og en gang for alle, kan dere ikke bare forstå dere litt på oss bloggere eller iallfall prøve, jeg mener se for deg at du var i min situasjon og at det var du som blogget?

Blar du igjennom på en blogg, kommer du til å møte på reklameinnlegg, sponsede produkter og adlinks til produkter. Hva er det første en leser tenker da? Jo, nemlig “herregud reklameinnlegg igjen, adlinks igjen srsly, da får’a sponset produkter IGJEN, kan hun/ han gi faen i å reklamere for ting så ofte?”

Jeg skjønner dere på en måte, men VÅKN OPP! Dette er måten vi bloggere tjener penger på. Ja, det er lettjente penger. Digg er det også. Men du ser ikke meg gå løs på en freelance journalist (som igjen også sitter mye hjemme og skriver leserinnlegg.) Likevel er det en stor forskjell på jobbene våres, men la oss alle heller fokusere på at vi faktisk gjør noe for å få inn penger på kontoen våres, enn å fokusere på hvordan vi får det. Og viktigste av alt; Vi har i hvertfall en inntekt. Men det vil alltid være de som kun skal fokusere på det negative, sånn er det bare og det vet jeg.

Nei, det er kanskje ikke rettferdig at vi kan tjene mer enn dere som sliter ræva av deres på jobben, ved å bare sitte foran datamaskinen og taste i vei på tastaturet vårt. Men sånn er det, alt er ikke like rettferdig her i verden. Visst pokker hadde jeg vært sjalu og kanskje litt smålig forbanna over at fisefine rosabloggere som ikke anstrenger seg noe særlig kan tjene mer enn meg i mnd, som faktisk står opp tidlig på morgenen, kjører til jobb og er ikke hjemme før etter en vanlig arbeidsdag. Men jeg skal fortelle dere en ting, hadde dere hatt en blogg, og fått en forespørsel om å reklamere for et produkt for en viss sum, dere hadde ikke takket nei. Tro meg.

Vi har utgifter vi og, som for eksempel en ganske så høy skatt. Det er ikke slik at vi sitter igjen med kjempemasse penger, iallfall ikke jeg.

Jeg kunne faktisk levd på bloggingen min, men vet dere hva? Jeg liker å tjene litt ekstra, derfor er jeg i tillegg deltidsansatt i en klesbutikk. Jeg vil oppleve verden, ha råd til det jeg ønsker meg, spare så mye jeg kan i måneden, og hvordan gjør jeg det? Jo, ved å jobbe, og hva gjør jeg? Jeg jobber! Jeg jobber for det, men jeg får det kanskje lettere servert enn dere andre. Det er jeg helt klar over selv. Men gir det dere god nok grunn til å klage på hvordan vi tjener pengene våres? Det er direkte frekt.

Når denne inntekten jeg får fra bloggen kan hjelpe meg ved å nå mine mål i livet, og det dukker opp flere forespørsler som kan hjelpe meg på veien, så klart takker jeg ja til det. Du takker vel ikke nei for å bli igjen litt lenger på jobben, for å tjene litt ekstra – gjør du? Reklamerer vi bloggere for ting flere ganger i løpet av en mnd, er det en god mnd for oss. Blir du satt opp på vaktlistene mye, er en god mnd for deg. Det er nesten crazy å sammenligne det på denne måten, men det er faktisk sånn det er.

Til syvende og sist;

Jeg irriterer meg over personer som alltid skal hakke ned på oss bloggere fordi vi får den og den inntekten og de godene som fører med. Jeg kan forstå at det føles urettferdig på mange måter for andre som har “vanlige/normale jobber” og jobber hardt, men klag nå heller til de som styrer summen av penger vi bloggere får (dere er jo også med på å styre inntektene våre i og med på at dere leser den). Lettjente penger er det på mange måter, men nå er det slik at iallfall JEG har en annen jobb ved siden av og ikke KUN blogger. Jeg liker å ha noe å gjøre og driver med to ting jeg faktisk liker. Bloggen har gitt meg mange muligheter på veien og jeg ser frem til hva som vil skje videre.

Det handler ikke kun om det å få ting gratis for meg, men å se hva bloggen eventuelt kan føre til videre for meg i fremtiden. Og skulle det ikke gå helt som forventet og det ender opp med å bli slik at jeg ikke lenger har den muligheten jeg nå har i dag, til å tjene penger med bloggingen (som jeg en dag er ganske forberedt på vil skje), har jeg iallfall en annen jobb ved siden av. Det ville ikke være det verste som kunne skje. Kanskje ender jeg opp med å studere og.

Wow, det føltes godt å få ut dette. Takk for meg.

Hva synes du om akkurat dette?

39 kommentarer
    1. Når vi som leser dere “rosabloggere” forventer vi nye og varierte outfit bilder, matbilder, intriørbilder, ferie bilder, tips, etc trenger jo dere en inntekt for å holde vår interesse og forventninger oppe. Noe av pengene dere tjener bruker dere faktisk på nye ting for å få oss fornøyde. Bildene hadde vært færre om dere ikke fikk inntekt av dette!

    2. Er så enig med det du sier her! Hvorfor sitter folk å klager på dette når de basically har seg selv ” å takke for” at dere får den inntekten dere får? Nå skal det også sies at bloggere blir offentlige personer, bloggere mottar dritt hver eneste dag og leverer likevel. Det er jo som å si at artister ikke fortjener inntekten de får, for “alt de gjør er jo å synge”. Det finnes så mange forskjellige måter å få en inntekt på, og det er helt hva man gjør det til selv. Kjenner jeg selv ble irritert av å lese! Hvis noen ikke synes at bloggere ikke fortjener inntekten de får, ja da er det jo ikke verre enn å la være å lese blogger 😀

    3. Syntes det er helt rettferdig at dere tjener penger. Jeg syntes det er urimelig med for mye reklame, og for lite av hverdagsinnlegg som outfits og så videre. Mange av dere bloggere kan sammenlignes som TV3 og NRK, if you get my drift. Hadde du lest i et inspirerende magasin og funnet ut at 20/30 sider er reklame ville du vel ikke lest det?
      Blir bare utrolig lei av å se de reklamene, hvertfall når man følger mange bloggere.
      Men det at folk skal bry seg om at dere i det hele tatt tjener penger blir for dumt. De hadde neppe spurt en fremmed person om hva de tjener. Det er direkte frekt. Men en blogger som deg, ser man legger mye arbeid i det. Og jeg har aldri blogget selv, men ser for meg at arbeidsdagene deres aldri er over på en måte. Dere må huske ditt og datt, ta med kamera, redigere, skrive, ha inspirasjon – ikke minst inspirere. Jeg syntes i hvertfall du gjør en god jobb. Stå på videre Madeleine! 🙂

    4. Nja.. Jeg synes kanskje du burde brukt litt lenger tid på det inlegget der. Det framstår som noe uferdig, og veldig umodent.
      At man tjener så godt som blogger at man ikke trenger å jobbe i klesbutikk er nå en ting, men at man skal tjene så godt som blogger at man ikke trenger å ta en 7 årig utdanning en gang ( for en tid vel og merke, alt har sin slutt så utdanning er vel ikke en dum investering for hjerne og sinn uansett 😉 ) Altså.. At man skal tjene like mye penger på å blogge som å jobbe som en høyt utdannet person i Norge, det er drøyt. Er det fortjent? Er det rettferdig? Nei igrunn ikke, men livet er ikke rettferdig. Sånn er det bare. At man må skatte av intektene sine, det må jo alle, tjener du masse må du og skatte mer enn de som tjener mindre.
      Jeg ville kanskje heller fokusert på det faktum at alle kan blogge om de vil det, dette er ikke noe kun et par utvalgte kan få til. Det er rett og slett ikke så hokus pokus om det er noe man ønsker. Men de færreste velger å tjene penger på den måten fordi man ikke er komfortabel med å eksponere seg selv slik. At enkelte er bitre for akkuratt den delen, kommer man nok aldri unna.
      Jeg tror også at mange har begynt å innse at blogging har begynt å bli en ny form for reklame, en sjult en( den typen reklame du kanskje ikke innser at er reklame før du har trykket på kjøp ) . Før handlet ikke blogging om reklame for noe som helst, og man tok det som ble sagt på en blogg for en ærlig mening. Når man får sponset et produkt for å snakke om det så er det faktisk ikke mulig å ta dette inlegget seriøst lenger og dere bloggere mister en del troverdighet når det kommer til ytring av mening om feks produkter, reiser etc. Dette synes jeg er dumt, Det er rett og slett blitt umulig å tro på dere. Så en blogg har for meg nå egentlig kun blitt for å se bilder.. å lese en blogg har nesten blitt litt som å flippe igjennom reklamen som kommer i postkassen som du egentlig bare ser igjennom fordi du ikke har noe annet å gjøre.
      hilsen en som har forstått hva blogging har blitt nå.. Nåtidens tvshop.

    5. Når det ligger så mye penger i blogging for blogg.no, sponsorer osv. hadde det bare vært sykt urettferdig om bloggerne som faktisk gjør hele jobben ikke skulle fått en stor bit av kaka. Skulle Sophie Elise og Andrea Badendyck tjent 1400 kr i mnd mens blogg.no og sponsorer tjener flere titallstusener på de i mnd? NEI. Det ligger mye penger i dette nettopp fordi det er så mange som leser hva de skriver, og når de når ut til så mange lesere og tjener inn så mye penger til bedriften er det bare naturlig at de får mye penger selv.

    6. forstår deg godt, helt lov å si ifra!:) og det er jo mye jobb å blogge også, planlegge innlegg osv. Synes du er veldig flink og fortjener hvert øre som kommer på kontoen din <3

    7. Det er bare at du har så utrolig mye av det!! Flere innlegg på rad. De andre bloggerne klarer å flette det inn i andre ting. Derfor blir du aldri en like god blogger som feks Lene Orvik, Nettenestea osv. Som tjener sinnsyke mengder penger, men samtidig gjør leserne sine fornøyd! Tygg litt på den. Ikke kjeft på leserne dine som blir irritert fordi de gang på gang kommer inn på bloggen for så å bli møtt av reklame. Det er det folk reagerer på.

    8. Signerer anonym over her, du har utrolig mye reklame! Makestyle, junkyard, sminke her og sminke der, for ikke å snakke om alle klokkene du får sponsa! Det er sko, klær og jakker i hytt og pine. og nelly da.. gud hvor mange blogger blir “ikke sponset av nelly”? Samtlige bloggere skriver innlegg minst en dag i uka med “favorites”, og påfølgende avsnitt om alt de har bestilt, og et detaljert innlegg når de har fått pakka. Særlig at dere bare får provisjon fra affiliatelenkene :P:P:P Men du skal ha for innsatsen, og at du faktisk har en real jobb ved siden av, og er ærlig (på hverdagslige ting). ps: brynene dine er veldig fine som de er, til tider blir de veldig kantete innerst ved nesen, noe som gjør at ansiktet ditt ser veldig udimensjonert og maskulint ut – i innlegget “beauty day with makestyle” var de UTROLIG fine, og veldig naturlige!! du burde gjøre de sånn oftere. Ha en fin dag videre:)

    9. Anonym: Jeg kan love deg, det jeg får sponset er ikke i nærheten av hvor mye andre større bloggere får sponset. Så at jeg må skrive sminkeinnlegg for Makestyle 1-2 ganger i måneden og reklamere for Junkyard et par ganger i måneden er helt normalt. Dessverre er det bare at de noen ganger ønsker at det skal bli publisert en viss dato, og det kan ikke jeg endre på ettersom jeg har inngått en avtale med dem. Når det gjelder alle klokkene mine, er ikke dette noe jeg får hver eneste mnd engang, så det burde vært det minste å fokusere på her. Når det gjelder Nelly, er jeg ikke sponset av dem og jeg tjener faktisk kun på adlinks 🙂

    10. Anonym: Helt klar over at jeg aldri blir en like god blogger som dem, det er ikke akkurat målet mitt heller. Det er bare å få noe ut av bloggingen min, og det har jeg allerede fått. Hva den vil by på fremover, får tiden bare vise. Jeg skulle gjerne droppet å skrive reklameinnleg flere ganger på rad, men det er ikke så lett når kundene er bestemte på at denne datoen er satt, og den dagen skal det ut. Jeg har en deadline, og den må jeg holde for at jeg skal få inntekten jeg har fått forespørsel om å takke ja til 🙂

    11. Er helt enig med deg i at man burde kunne ha sponsorer uten at dette blir et stort oppstyr. Man legger ned såpass mye tid i det, slik at man burde gå igjen noe for strevet! Jeg selv sliter litt med plasseringen av reklamen/annonsene/bannerne. Jeg får de ikke til å komme på hver side av innlegget. De havner kun i midten. Kunne du hjulpet meg med dette?

    12. Elizabeth: Jeg har skrevet det, jeg har delt alt jeg hadde å si. Dette er et ferdig produkt. At du ikke synes det er ferdig, det kan ikke jeg noe for. Jeg sa alt jeg trengte, og litt mer. Hva som er fortjent og hva som ikke er fortjent skal ikke vi bloggere få hes for, da får det heller bli tatt lenger opp i ledelsen, og til de som faktisk bestemmer i denne bransjen så kan de gi dere svarene dere lurer på og undrer over.

      Det er også trist å høre at du ikke tror på det bloggere skriver om når de selv forteller sine meninger om det. For vi bloggere kan takke nei til hva som helst hvis vi ikke liker det, vi selv bestemmer og får velge hva vi ønsker å motta – for å være mest mulig fornøyde og ærlige om produktene vi mottar. Skriver du om et produkt du ikke liker, blir ikke det bra. Men hvis du skriver om et produkt du er fornøyd med, går nesten fingrene av seg selv. Jeg vet ikke hvem du føler gjør dette, men nå skal jeg hvertfall nevne at jeg ikke er en av dem. Jeg har faktisk også sendt ting i retur fordi jeg ikke har villet reklamere for visse ting – ting som jeg ikke har bedt om. Jeg vil ikke være en av de som skal lyve om et produkt, så lenge man får betalt.

      En annen ting er at vi som regel ikke får betalt for å skrive om visse ting, vi får kun produkter, liker vi det ikke, sender vi det tilbake. Liker vi det, da kan vi skrive i vei! Men så finnes disse store kundene som gir deg betalt for å skrive om produkter. Jeg har sagt ifra om hva jeg ikke skal skrive om på bloggen, fordi jeg ikke liker det og ikke interesserer meg i disse tingene. Derfor, alt jeg skriver om er ting jeg interesserer meg for og liker.

      Jeg har takket nei til mange forespørsler som jeg har fått svært godt betalt for. Men skal jeg være ordentlig og ærlig mot meg selv, da er det riktig å takke nei til disse tilbudene som av og til dukker opp. Angrer jeg? Aldri. Det føles mye bedre å skrive om ting du liker, og få betalt for det. Enn å spille på samvittigheten og pengene du får, for å fremstille et produkt bra – når du ikke engang selv liker det.

      Jeg er ingen god skribent, men grenser har jeg på hva jeg takker ja til.

    13. Julie: Da tror jeg du må be om nye bannerlinker fra samarbeidspartnerne dine, og bare forklare hvor du ønsker å ha dem. Da skal de kunne gi deg/ lage disse til deg. Banneren jeg har rundt bloggen er fra Side2, så jeg er dessverre ikke så mye til hjelp akkurat her 🙁

    14. helt enig! Og de som klager kan jo prøve selv, se hvor mye arbeid som skal til for å få en bra blogg man kan få sponsorer for! 😉

    15. Det handler om troverdighet. Når de fire siste innleggene er reklame så burde du kanskje begynne å revurdere. Større bloggere enn deg får det jo til!

    16. Anonym: Troverdighet kan være i reklame så lenge du ikke lyver, og det gjør ikke jeg 🙂 Større bloggere får det til, fordi de har langt ifra de samme avtalene som jeg har. Men for at jeg skal komme dit, må jeg vise for kundene jeg reklamerer for – at jeg klarer det. Og det har jeg fått bekreftet at jeg klarer. Jeg har noe stort på gang, takket være reklamen jeg har gjort på bloggen. Og da forstår kanskje folk hvorfor vi som regel takker ja til visse kunder, fordi dette åpner nye dører for oss.

    17. Du kunne kuttet dette innlegget ned til halvparten og fått sagt akkurat det samme. Kvalitet fremfor kvantitet. Var det jeg mente med rotete innlegg..

    18. herregud du ligner så mye på Lily Aldridge at æ får sjokk vær gang æ e innom bloggen din. forøvrig ett bra innlegg 🙂

    19. Jeg synes ikke det her er noe galt i det hele tatt! At dere bare sitter på ræva og trykker på tastaturet er jo ikke sant en gang, jeg har aldri skrevet en blogg selv før, men jeg skjønner jo at det ligger mye jobb bak, og du Madeleine har fortjent alt du får for det 🙂 det jeg derimot savner er at etterhvert som du ble mer kjent og fikk mer sponsede produkter, så virker det som du har tatt et steg bak og skriver ikke så personlig lengre. Savner at du var litt mer åpen og fortalte om “livet ditt” på en måte, og ikke bare overfladiske ting som klær, jobb og været. Om du skjønner? men så forstår jeg jo også at du ikke vil brette ut om hele livet ditt for alle. Følte bare du var litt personlig med oss lesere før 🙂

    20. Jeg liker bloggen din, men du har flere reklameinnlegg enn mange andre større bloggere, det handler om å finne balansen mellom vanlige innleggg og innlegg som er reklame. Det er jo ingen som gidder å lese et blad/se på en tv-kanal eller lese en blogg hvor mesteparten er reklame. Skjønner at man vil ha mest mulig penger, men man må begrense seg litt for å lage en blogg som folk gidder å lese i lengde. Det bør alltid være en hovedvekt av innlegg uten reklame på en blogg.

    21. Forresten virker det ikke så lurt å gå løs på leserne dine, da du er avhengig av de for å tjene penger på bloggen din. Skjønner at man blir frustrert, men da bør man kanskje skrive det ned et annet sted enn på bloggen?

    22. L: Går overhodet ikke løs på leserne mine på noen som helst måter. Forklarer bare at dette er min måte som jeg tjener på, og da må dere nesten bare akseptere at det iblant kan bli litt mye reklame på en mnd. Aldri før har jeg reklamert så mye på kort tid som foregår akkurat nå. Det er fordi samarbeidspartnere og kunder er veldig gira på å få i gang nye samarbeid i 2015 og starte med en gang. Det vil jevne seg ut, så det er bare å være litt tålmodig så forsvinner mange av de fleste reklamene 🙂

    23. L: Nå er det ikke jeg som bestemmer når datoen blir satt for disse reklameinnleggene, og for at jeg skal gjennomføre dette og få pengene har jeg takket ja til, må dette bli skrevet til en viss dato. Nå er det bare veldig typisk at de fleste ønsket reklame på samme uke, men sånn er det sjeldent. Jeg har en deadline jeg også, som jeg må følge 🙂 Hadde dette vært jobben din, og du hadde en deadline, hadde du ikke hoppet over den og “tapt” disse pengene.

    24. ida: Jeg kan ikke lenger være åpen på bloggen, for det eksiseter mennesker der ute som prøverå ødelegge for meg. Det slo meg hardt en periode, og etter det skal jeg ikke la det skje igjen. Det beklager jeg for… Men jeg har aldri noensinne skrevet noe særlig personlig, annet enn operasjonene mine eller da jeg var deprimert en periode. Jeg har aldri skrevet noe særlig om mine meninger til ting, rett og slett fordi jeg ikke orker diskusjoner og alt. Det går inn på meg, og jeg takler det ikke – eller jeg taklet det ikke den gangen…

    25. Anonym: Skjønner det fra din side, men dette var min måte å fortelle det på. Jeg er ikke akkurat en svært god skribent, og sånn er det bare dessverre haha…

    26. Finnes dessverre de menneskene som bare SKAL stå for sitt og ikke sette seg inn i hvordan en bloggers liv er på sosiale medier. Synes dere får for mye hes, og det synes jeg virkelig ikke mange av dere fortjener. Du gjør bare jobben din, og som du prøver å forklare har du en deadline som andre skribenter har også. Jeg gikk medie, og skrev for en avis, så jeg forstår dette.
      Få ekstra jobbene unnagjort og vis disse skeptikerne hva du er god for, Madde!!

    27. Du mister jo en del troverdighet vil jeg tro. Jeg hadde aldri kjøpt et produkt en blogger som tjente mye på annonser anbefalte. Vi alle liker penger. Enkelt og greit. Men om det er så strategisk å ha mye reklame er jo en annen sak. Håper du nyter det mens du kan hvertfall, for om noen år kommer blogging og bloggerer til å være irrelevant. Det er desverre ikke noe som heter livets utdannelse i dag, så håper du sitter igjen med noe. Det er ikke mange år siden Norge fikk sitt første reality par. Et par år senere fikk de barn. De var vel også de første som hadde sex på norsk tv. ALLE visste hvem de var, de var i alle aviser, magasiner osv. Nå vil ikke noen kjent de igjen om de satt foran de på bussen. Tinge forandrer seg, og bloggbølgen vil sikkert forsvinne helt. Sug til deg alle pengene du kan, mens du enda kan. 😉

    28. Jeg er enig med det du sier, men det er en ting jeg er uenig i. Du sier at det er letttjente penger og der kan jeg ikke være mer uenig.
      For det førte er det å blogge ikke en lett sak, det er noe som står i hodet på deg hele tiden hele dagen. En blogg er rett og slett et produkt, akkurat som en avis eller et magasin, du skal levere et produkt og holde det gående hele tiden. En blogg er også veldig personlig. I en god blogg er det som oftest en god del personlighet, ikke minst legger man ut bilder av seg selv og omgivelsene sine. Påkjenningen dette tar greier ikke alle.
      Å blogge er en jobb, og hvis man ser på dette i arbeidslivet så er det en jobb med veldig få rettigheter og retningslinjer. De fleste går på en smell i begynnelsen fordi de ikke kan de retningslinjene som er satt i Norge for reklamering, inntekt og skatt. Man har heller ikke en stabil lønn og ingen forsikring om at det kommer penger inn hver måned.
      Bloggere har kanskje ikke en lang utdanning men det betyr ikke at de ikke har spesialisert seg innen et felt, men heller at de har måttet lære alt på egenhånd. Prøvd og feilet.
      Jeg blir så lei av at folk skal mene at det er så lett å tjene penger på blogg. For herregud, hvis det var det, hvorfor gjør ikke alle det?

    29. Sara Josefine: Skjønner absolutt hva du mener og jeg vet selv, at mange hadde ikke orket å ha blogg fordi det er mye jobb. Men, når det er sagt, du kan ha en blogg – med maks 500 lesere, og likevel få betalt for å bare ha bannere på bloggen selv om du ikke gir en innsats i det.

      Men, jeg vet det er utrolig mange som legger innsats i det. Og jeg vet hvor mye jobb det er, men selv når det kommer til akkurat å reklamere for ET spesielt produkt – trenger du nesten ikke å gjøre noen ting for å tjene denne summen. Det synes jeg er lettjente penger, samt å faktisk bare ha bannere på bloggen og få inn litt ekstra. Det ligger penger i alt, og du trenger ikke å gjøre jobben selv engang, for at noen av pengene skal komme på kontoen din. Det er faktisk litt sykt, for det har jeg selv opplevd og da står jeg for at jeg synes det er lettjente penger. Men så klart, spørs helt an på hvor mye innsats du legger ned i bloggen for å tjene penger på det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg