SVAR PÅ SPØRSMÅLSRUNDEN

Jeg lurer på om du skal begynne på skolen denne høsten, eller om du skal jobbe ett år til? Og hva er tankene dine rundt det? Kommer du til og begynne på noe? 🙂 Jeg skal fortsette å jobbe som det jeg har gjort til nå. Jeg er livredd fordi jeg ikke aner hva jeg vil videre i livet. Det er tøft å se andre bekjente og venner komme seg ut i verden og vite hva de vil studere, mens jeg fremdeles er bosatt der jeg har levd i 20 år. Jeg er 20 år og vet ikke hva jeg vil. På grunn av dette, stresser jeg hver eneste dag og gruer meg til når andre spør meg om hva jeg skal videre i livet. Jeg føler dem ser ned på meg, fordi jeg ikke vet hva jeg vil, liksom sånn “stakkars deg, hva skal det bli av deg, du er lat” osv. Det er kjipt.

Jeg har alltid hatt guttekort hår men har latt håret vokse fritt de to siste årene. Det har blitt kjempelangt, men har du noen tips til bra shampoo/balsam? Opplever at det blir veldig fort tørt og livløst, liker ha håret ned men det blir liksom helt paddeflatt, hvis du skjønner, haha. Lest bloggen din utrooolig lenge, du gjør dagene mine bra 🙂 For det første, tusen takk! For det andre så har jeg ingen særlige anbefalinger å komme med når det gjelder hår. Jeg har alltid hatt hår som vokser fort, helt siden jeg var bitteliten. Men da jeg ble eldre, ble det mye viktigere å ta vare på håret og ikke slite det ut. Jeg er veldig opptatt av å rette håret mitt, eller krølle det – for å bare gjøre et eller annet med håret mitt. Derfor blir det fort ganske slitt, og pga det klipper jeg håret mitt hver 3 mnd. Ellers anbefaler jeg å sove med 2 fletter som ikke er for stramme, bare så du ikke ruller deg rundt i håret ditt om natten. La også håret ditt lufttørket, og hvis du først skal føne det, ikke føn det på sterk varme. Siden jeg har langt hår, blir håret mitt ganske tungt, så jeg sliter selv med at håret mitt blir ganske paddeflatt som du selv har problemer med. Det suger!

Hvordan får du sånne fine “naturlige” løse krøller? Sykt fint hår! Tusen, tusen takk for det. Det kommer veldig an på hva slags krølltang man bruker. Jeg bruker en krølltang som er ganske tykk, og derfor får de sånn naturlig fall i seg. Helt ærlig; Det spiller ingen rolle om du kjøper en til 300 kroner eller en til 1500 kroner, så lenge krølltangen er tykk. Jeg har en til under 500 lappen fra Rapunzel Of Sweden, og den har jeg brukt i over 1 år. Veldig, veldig fornøyd! Det trenger ikke alltid å være det dyreste som er det beste.

Kan du fortelle et av dine flaueste øyeblikk?? Synes d er morsomt å lese sånt. Får bedre selvtillit haha. Hahahaha, oh wow… Nå må jeg tenke litt du. Okei, nå har jeg èn! Da vi skulle få utdelt vitnemålet vårt på videregående, var jo alle familiene og lærerne samlet for å se oss få vitnemålet – med andre ord veldig mange mennesker. Så første klassen som ble ropt opp var alle som hadde den læreren, deretter ble de som hadde Bjørg som lærer ropt opp. Jeg stilte meg selvfølgelig opp med resten av B-klassen. Alle i klassen ble ropt opp unntatt meg, og da sa jeg mens alle kunne høre meg “Jeg ble ikke ropt opp?” mens jeg ble litt nervøs/ sjenert fordi jeg har ganske sceneskrekk – altså å bare bli sett på av mange personer. Da så jeg til høyre siden av meg og hørte en annen elev hviske til meg  “Madeleine, du går ikke i den klassen”. Da tenkte jeg bare åneeeeei…. Jeg ble så flau at jeg måtte le for å ikke gjøre noe annet, og med meg hadde jeg vel så og si alle i rommene som også lo av hvordan jeg kunne være så tilstede men samtidig så borte. Det var siste gangen alle var samlet, så koselig måte å avslutte det på. Er det mulig.

Lurer på hvor toppen din på dette bildet er fra? 🙂 utrolig fin og inspirerende blogg!! ikke mange som er som deg. Tusen takk for det! T-skjorten kjøpte jeg i New York på Saks Fifth Avenue. Merke på t-skjorten er Eleven Paris.

Bruker du å ha klokken på høyre hånd? Nei, bildet over er kun speilvendt. Har alltid klokkene på venstre!

Har du brukt eller bruker tannblekning? I så fall hvilken? Og hvordan gjør du det? 🙂 Jeg brukte SmileLab før, som er strips du bare setter på tennene og lar dem sitte på i 30 minutter før du tar dem av. Men jeg har blitt veldig lat på å bleke tennene mine fordi det er så kjedelig å vente, hahaha. Jeg synes SmileLab er veldig bra, det funket på meg og det ble alltid fint resultat.

Hvilken kameralinse bruker du? 🙂  Jeg bruker efs 18-55mm til Canon 600D.

Må du ta opp fag? Jepp, matte…. Samme faget jeg har stryket i hele tiden, selvom jeg har fått ekstrahjelp etter skolen. Jeg vet ikke hva det er, men i undervisningene fikk jeg det til og hadde det drit gøy siden jeg fikk det til liksom, men så fort det kom til prøver, tentamen og eksamen så husket jeg ingenting.

Hvilken stilling har du på urban? Akkurat nå har jeg ekstrahjelp stilling, selvom jeg jobber opp til 3 ganger i uken som er litt mer enn en ekstrahjelp som regel blir satt opp.

Verste du har opplevd? Beste? Verste jeg har opplevd kan jeg ikke engang nevne her på bloggen, det er noe så alvorlig og trist at det er greit kun de nærmeste vet om det. Det beste jeg har opplevd er nok å være forelsket. Jeg tror ingenting topper det.

Har du det bra for tiden? Du er nydelig. Det er så utrolig snilt at noen spør om dette. Jeg har det overraskende bra for tiden selvom jeg har gode grunner til å ha det kjipt. Det slo meg bare en dag at jeg ikke ville gråte mer, ikke sperre meg inne på rommet mitt mer, og da endret jeg på det. Jeg var så lei meg en periode at jeg var inne på rommet mitt i nesten 2 mnd uten å være med venner eller noen som helst. Jeg ville bare være alene. Men det var det verste jeg kunne gjort mot meg selv. Jeg fikk nesten angst for å møte andre mennesker når jeg brått valgte å gå ut igjen. Sånn skal det ikke måtte være.

Hvor lenge har du hatt blogg? Jeg har blogget i 5 år.

  Hvilken størrelse har du på LV veska? 🙂 Jeg har Louis Vuitton vesken min i størrelse 35. Siden den er såppass stor bruker jeg den mer som en reisebag enn veske. Den blir litt for stor til å bruke bare til hverdags.

Ser du ned på mennesker med strekkmerker/celluitter? De er like menneskelige som meg, så hvorfor skulle jeg sett ned på dem? Det er noe helt normalt å ha, akkurat som at jeg har 4 arr på kroppen min som jeg har fått etter operasjoner. Det er overhodet ingen grunn til å bli sett ned på, så nei.

Hvordan får du så lange vipper med mascaraen? For i den sminkevideoen med Max Factor fikk du ikke så lange, slev om det var samme mascaraen som ble brukt. Selv Max Factor lurte på hvordan jeg fikk vippene mine så lange med denne mascaraen. Greia er at jeg bruker motsatt teknikk som det står at man skal gjøre med denne mascaraen. I stedet for å starte med børsten som har den tykke siden, starter jeg med den tynne siden med små tagger for å dra ut vippene før jeg gjør dem fyldige.

Hvorfor er det aldri bilder av deg og Didrik mere, for det var det mere av før? Jeg er en offentlig person, mens han ikke er det. Derfor må jeg godta at han ikke ønsker å bli vist like ofte på sosiale medier, så kan jeg ikke tvinge han heller.

Har du godt forhold til familien din? Ja. Hvis jeg har problemer, er lei meg, noe fælt har skjedd eller jeg for eksempel trenger en annens mening eller syn på ting kan jeg alltid regne med dem. De vet mer om meg enn det noen andre her i verden gjør. De vet alt.

Er du mamma eller pappadalt? Jeg er en pappadalt.

Er du og Caroline (storesøstra di) like på oppførsel? Hm, vi er ganske like i måten vi oppfører oss på. Men samtidig ikke. Vi liker mye av det samme, gjør mye av det samme, har ofte like meninger men igjen ikke.

Er du virkelig så perfekt som du skal ha det til på bloggen, eller oppfører du deg annerledes i virkeligheten? For om du er så perfekt er du veldig braa! Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal svare på dette. Men på bloggen får dere sikkert kun se 50% av meg, jeg vet ikke om det er bra eller ikke. Men jeg trenger privatlivet mitt, og derfor bruker jeg bloggen som en hverdagsblogg og moteblogg, ikke som en personligblogg som veldig mange andre bloggere bruker den som.

Hvilke sokker bruker du i lave sko så de ikke synes? Har spurt før, men forstår fortsatt ikke hvilke du mener 🙂 ÅÅÅÅÅÅH, sokkene mine<3 Jeg elsker dem over alt på jord. Jeg har alltid kjøpt disse sokkene på Cubus siden de fikk dem inn, men vi på Urban har også fått dem inn nå så de finnes flere steder. De finnes i hvit, svart og grå. Sokkene har sånn klister under hælen slik at de ikke sklir av foten din mens du har på deg sko. Og det beste av alt – sokkene synes ikke i skoene.

Hvor mange kjærester har du hatt? Jeg har hatt èn ordentlig kjæreste.

Ditt første kyss? Mitt første kyss SOM jeg kan huske var i 10 eller 9.klasse. Det var med en kompis av meg, som jeg alltid hadde hatt litt følelser for som også var gjensidig fra hans side. Vi hadde filmkveld med kompisen hans og min daværende bestevenn. Brått gikk strømmen og før jeg visste ordet av det kysset han meg i mørket. SÅ SYYYYKT klisjè, jeg dør.

Favoritt sminkemerke? Det er nok bareMinerals. Jeg har brukt hudproduktene deres i nærmere 3 år nå og det tror jeg sier sitt.

Hva er du opptatt av/brenner for utenom ting? Virker som om ting, klær, sko,klokker, parfyme er greia liksom. Bare fordi man har mye av noe, betyr det ikke at man brenner for det. Jeg mener, brenner jeg for parfymer? Brenner jeg for sko? Nei, det er noe jeg bare liker. Jeg hadde klart meg med kun et par sko og parfymer. Nesten alle klokkene, skoene, klærne og parfymene mine har jeg fått sponset. Det er jobben min å reklamere for produkter jeg liker, så ja jeg brenner for jobben min but still. Dere skjønner vel hva jeg mener..  Jeg brenner for å kunne tjene/ spare nok penger så jeg har godt råd når jeg bestemmer meg for å kjøpe min første leilighet. Jeg sparer mer penger enn hva jeg bruker, og det er fordi det er den eneste måten til å nå målet mitt. Jeg er veldig glad i å reise selvom jeg ikke har vært i så mange land, men siden jeg sparer så mye jeg kan – er det ett av målene mine. Jeg vil oppleve verden, og derfor er det så verdt å spare av så mye jeg kan for å komme ett skritt nærmere den drømmen. Det er kanskje rart å si, men kan man si at man brenner for å være snill? Jeg er veldig opptatt av det. Det betyr så mye når andre er snille mot meg, så å kunne glede noen andre med å være snill – det er helt fantastisk. Noe så enkelt og likevel sliter så mange med det. Det er trist.

Favoritt filmer/serier for øyeblikket? Favoritt filmene mine for øyeblikket er Maleficent, Safe Haven, American Sniper, John Wick, Hachi – kunne sikkert skrevet 20 filmer til, men disse filmene er de jeg kom på nå i hvertfall. Favoritt serier er derimot mye lettere; Dexter, Chosen, The Carrie Diaries og Pretty Little Liars.

Fineste by du har vært i? New York City. Jeg trodde det var tull når mennesker sier at man forelsker seg i den byen, men om jeg ble forelsket a. Alle menneskene der er så snille mot deg, de er så åpne og ærlige og det elsker jeg. Det var som å leve en drøm, virkelig. Jeg har veldig, veldig lyst til å dra tilbake til New York om ikke så veldig lenge.

Er du å Didrik sammen? Nei, vi er ikke sammen.

Liker du dyr? I såfall, hvilket dyr liker du best?? 🙂 Jeg elsker dyr, jeg virkelig elsker dem. Men dyret jeg liker best må være hund, så kommer kanin. Jeg har aldri hatt en hund, men når jeg flytter for meg selv skal jeg ha hund. Kanin har jeg hatt hele livet. Noen forstår det sikkert ikke, men du vil bli overrasket over hvor mye personlighet en kanin har, og hvor smarte de faktisk er. Kaninen vi har nå er den søteste, snilleste og rareste vi har hatt.

Striper eller ruter? BOTH!!!

Hvis du skulle flyttet et sted i utlandet hvor ville det ha vært? Og hvorfor? Åh, det var et vanskelig spørsmål. For jeg kan faktisk ikke si et sted der jeg ikke har vært, for det kan sikkert være ufattelig pent og herlig der, men likevel er det viktig for meg at det føles ut som hjemmet mitt, hvis du skjønner. Jeg må oppleve mer av verden før jeg kan besvare det spørsmålet der.

Hvor høy er du? Jeg er 165, og jeg hater det fordi jeg vil føler folk ikke tar meg seriøst siden de kan dytte og kaste meg overalt anytime (haha, you know what I mean). Hadde jeg vært litt høyere hadde jeg følt meg litt mer som en voksen kvinne? Hah..

Har du noen gang hatt shoppestopp? Synes du virker som en hyggelig jente, men forstår meg ikke på samlemanien din. Du virker over grensa obsessed med TING. Hvem trenger så mange klokker? En ting er sko, det “bruker” man i hvert fall. Og alle de parfymene, hjelpe meg. Kanskje det er en modningsting; at du blir opptatt av mer givende tema enn materialistiske gleder når du blir litt eldre. Eller kanskje du har noen hobbyer eller interesser utenom kjøpe-kjøpe-kjøpe som du ikke forteller om? Okei, for det første; 80% av alt jeg eier er sponset, så jeg er ikke obsessed kun fordi jeg får TING gratis. Hvem takker ikke ja til gratis ting, sånn helt seriøst? Jeg tjener penger på å få sponset produkter jeg i tillegg liker, blir jo ikke bedre enn det. Men man kan ikke få alt her i verden gratis, så hvis jeg finner en parfyme jeg liker – hvorfor skal det være galt av meg å bruke litt penger på meg selv, selvom jeg kanskje har fått andre parfymer gratis? Jeg kjøper ikke så ofte som du tydeligvis får det til å høres ut som. Kanskje du blander sponsede innlegg med mine kjøp? Venner og familie spør meg stadig vekk hvorfor jeg ikke bruker mer penger på meg selv, når jeg faktisk kan og har muligheten til det. Jeg kjøper ikke bare for å kjøpe. Jeg har hobbyer som å danse, synge, lage mat, trene, se på tv, kjøre rundt i bil, musikk, filmer, serier, jeg donerer bort klær, og skal nå bli donor slik at leger kan bruke deler av kroppen min til å redde andre hvis jeg noensinne skal dø i en ulykke eller slikt – jeg interesserer meg i å hjelpe andre. Bare fordi jeg ikke skriver om det hver dag, hver uke eller hver mnd må folk forstå at vi bloggere lever et liv vi også – og for noen av oss er det litt greit å ikke dele alt med dere. Jeg vil ikke være en åpen bok for noen. Jeg vil være en gåte.

Gjør du noe sært som ingen forstår seg på? Hmmm, det vet jeg faktisk ikke. Jeg elsker å ta på neglene mine (ikke på tærne altså, haha). Jeg bare liker å kjenne at de er stelt og at de ser pene ut. Hender at jeg tar de og stryker de på leppene mine sometimes. Herregud, nå innser jeg at dette er litt sært ja. En annen ting andre ikke forstår seg på er at jeg ALLTID må ha med meg parfyme overalt. Jeg har en frykt for å ikke lukte godt, derfor passer jeg alltid på å lukte godt men ikke så det stinker parfyme av meg liksom.

Hvilke klesbutikker har du brukt mest penger på gjennom tidene? Urban, Asos og Nelly.

Bare lurte på om du kunne nevne kort hvilken sminke du bruker å farge, er ute etter litt nytt og du ser jo alltid smashing ut!! Åh, tusen takk! Jeg bruker bareMinerals original foundation powder i fargen Medium Beige og Warmth for å fremheve kinnbena mine. På øyenbrynene mine bruker jeg Anastasia Dipbrow Powder i fargen Blonde. Ellers varierer jeg veeeeldig på hva jeg bruker på leppene mine, men det jeg har nevnt over er det jeg bruker hver eneste gang jeg sminker meg.

Hva skjedde med BeachIt? Både jeg og Didrik hadde veldig mye annet å fokusere på at vi til slutt bestemte oss for å legge ned BeachIt. Det fungerer ikke å drive et klesmerke hvis du ikke kan gi 100%, og det følte vi at ingen av oss gjorde etterhvert fordi vi fikk nye jobber som trengte mye mer fokus.

Har du en spiseforstyrrelse? har du hatt? Jeg har ikke spiseforstyrrelse og har heller aldri hatt det. Veldig mange er naturlig tynne, og jeg er ikke sykelig tynn heller. Jeg har en unormalt høy forbrenning som egentlig skulle vært borte nå i 20-årene, men nå har jeg fått bekreftet at den vil bli borte innen jeg er 25 år, og det gleder jeg meg veldig til.

Er det din naturlige hårfarge? Ja, jeg har ikke farget håret mitt siden jeg gikk i 10.klasse tror jeg, og da var det mørkere striper.

Jeg lurer på hva favortitt klesbutikken(ene) din er? Mine favoritt klesbutikker er Asos, Nelly, Urban, Junkyard, Versace, Louis Vuitton, Adidas, Nike osv osv. Jeg husker hvor bananas jeg gikk i disse butikkene i New York. For en amazing følelse, alt jeg fant var ting jeg ikke hadde sett før og det elsket jeg, men kanskje ikke lommeboka.

Når begynte du å sminke deg, og hva er det beste godteriet du vet om?❤️ Digger stilen din! Husker jeg rett så tullesminket jeg meg veldig med mammas sminke da jeg var liten, men da jeg begynte å sminke meg sånn ordentlig tror jeg ikke var før 8. eller 9.klasse. Beste godteriet jeg vet om er ostepop, popcorn, crispo, kinder country, hubba bubba i alle smaker og alt som er surt.

Hvilke renseprodukter bruker du? Jeg har nylig startet med renseprodukter fra Clarins, og er veldig spent på å se om jeg legger merke til noen forskjell.

Tar du av sminken med sminkeservietter? Ja, jeg fjerner først sminken med serviett og deretter renser jeg ansiktet med produkter fra Clarins.

Sliter du med kviser? Nei, men jeg har perioder hvor jeg brått får mange på haken, eller mange i pannen. Nå har jeg mange sånne små “nupper” i pannen. Tror det kommer av at jeg spiser for mye dritt, hehehe.

Har du fregner? Ja, men de forsvinner litt mot de kaldere tidene. På sommeren har jeg helt VILT mye fregner, mens på vinteren kan de nesten forsvinne helt. Veldig rart, men jeg er naturlig fregnetrynet.

Får du rabatter på Urban siden du jobber der? Ja. Alle som jobber innenfor Varnergruppen får prosenter i 13 forskjellige butikker.

Hvorfor er det aldri bilder av venner lenger? Helt ærlig fordi jeg har hatt en kjip periode i snart 3 mnd hvor jeg bare skjermet meg fra alle unntatt storesøsteren min. Jeg var bare så deprimert og utslitt at jeg følte jeg var i veien for alle fordi jeg ikke klarte å være glad. Så fort jeg prøvde å gå ut, kjente jeg en krig mellom å holde tårene inne og jeg tapte så og si hver kamp. Derfor ble jeg inne i huset frem til jeg klarte å kontrollere tårene.

Hvordan går det med den kulen du hadde for en liten stund siden? Så snilt av deg å spørre! For 1 uke siden kom den litt tilbake, og jeg ble dritredd fordi jeg fikk beskjed om å ringe sykehuset hvis den kom tilbake for da måtte jeg operere den bort. Jeg ringte aldri, meeeen den er heldigvis borte den dag i dag. Jeg skjønner virkelig ikke hva den kulen driver med, den lever sitt eget liv. Popper opp når det minst passer meg liksom, haha. Hvis den blir større nå igjen, så må jeg virkelig ringe for jeg tror ikke det er normalt at den vokser og så forsvinner gang på gang. Jeg er bare litt redd fordi jeg er ikke vil operere igjen.

Fikk dere svar på det dere lurte på? Om dere lurer på noe annet, kan jeg gjerne svare dere i dette kommentarfeltet♥

49 kommentarer
    1. Fint besvarte spørsmål 🙂
      Men NÅR trekker du vinneren av mobilkonkuransen? Har ventet lenge nå og er veldig spent 🙂

    2. Kjenner meg såå igjen på det første spørsmålet. Er like gammel som deg, og har ikke startet å studere enda. (Utenom 6 mnd på et årsstudium som gikk rett vest). Alle vennene mine startet å studere nå og jeg føler jeg henger såå etter!! Blir ordentlig stresset av dette.. Jobber fullt da, så får jo tjent godt med penger!
      Har snakket med venninnene mine som startet i år og mange av de i klassen er heldigvis mye eldre enn de. Så vi skal ikke stresse 🙂 har god tid heldigvis!

    3. Anonym: Ja, nettopp det jeg tenker over om og om igjen. Jeg er kun 20 år og har fremdeles god tid, men blahh – det hadde vært så deilig å bare vite hva jeg vil for engangsskyld..

    4. Line: Tusen takk! Det kommer an på Huawei, de som trekker vinneren – jeg skal passe på å informere dere om det på bloggen 🙂 Men de er selv usikre på når vinneren trekkes, de ønsker at så mange som mulig skal melde seg på.

    5. Line: Vi kranglet om unødvendige ting, og det ble bare for dumt når det tydeligvis er 2 personer som elsker hverandre. Vi ble rett og slett veldig late begge to for å få forholdet til å fungere. Derfor kom vi frem til at det beste kanskje er om vi kun er venner slik at vi ikke forventer noe særlig mer av hverandre.

    6. Synes det er stort av deg å dele såpass personlige ting med oss, slik som at du har hatt en kjip periode. Du virker som et genuint bra menneske og fortjener å være lykkelig! Ha en fin dag videre 🙂

    7. Hei!
      jeg tok et friår for å finne ut hva jeg ville og arbeidet samtidig, min erfaring? Etter det friåret ble jeg egentlig ikke noe klokere og mer sikker på hva jeg ville, jeg hadde ingen flere svar. Ettersom du høres ut som å være samme “type” som meg, dvs den som ikke vet med 100% sikkerhet hva de ønsker (noen vet de vil bli leger, noen vet de vil bli advokater osv og er helt sikre på dette). For “sånne som oss” så må man bare hoppe i det og gi det et forsøk! Jeg prøvde med juss, fant ut at det ikke passet for meg og gikk over på et annet studie og det er det jeg har fullført nå 🙂 Så mitt råd er dersom du ønsker å studere og er usikker på hva, så er det bare å hoppe i det du tror kan passe deg, kanskje det passer deg, kanskje ikke, men du kan få vite plutselig om andre studier som kan passe deg enda bedre! Det er faktisk også helt vanlig å bytte studieretning 🙂

    8. Når jeg leser bloggen din så ser jeg aldri på deg som materialistisk som noen ville få fram her. Synes du setter deg veldig fine verdier og du virker som et fantastisk godt menneske. Det burde være flere som deg. Håper du får det bedre snart Madeleine. Det fortjener du!

    9. Mina: Det kan kanskje være en smart ting å gjøre, når jeg faktisk tenker over det nå. Tusen takk for at du la igjen en kommentar! Eneste som skremmer meg er hvis jeg må ta opp lån for å studere det jeg ønsker, og hvis jeg finner ut at jeg ikke vil studere det likevel så sitter jeg igjen med et lån og da tilbake på villspor. Jeg tror jeg overtenker dette og bekymrer meg før jeg i dethele tatt har hivd meg ut i det, haha..

    10. Hei Madeleine! 😀 Tenkte å ta en titt innom bloggen din!
      Trist å lese at ting ikke var så bra og sånn. :/ Men du er jo en blid og glad jente, og jeg tror og håper at det ordner seg til det bedre. Liker å tenke at det alltids må bli litt verre før det kan bli bedre. Det er i alle fall noe jeg tenker når ting er kjipe.
      Ikke bekymre deg for studier! Studerer med folk som er både 2 og 3 og 5 år eldre enn meg, hadde fadderbarn som var 3 år eldre, liksom. 😉 Hvis du har lyst så kan du jo komme en tur til Oslo, og jeg kan vise deg rundt på Blindern så kan du se hvordan det er på universitetet 🙂 Det er nemlig mye bedre enn videregående, sykt sykt mye bedre. Man blir så presset inn i et system på vgs, alt skal passe inn i malen på en måte. Og jo mer jeg tenker på det nå, jo mer skjønner jeg at klassen vår var så typisk umoden og “vanskelig” klasse – en typisk vgs klasse! Folk skulle være sååå flinke… Skikkelig press på sånt.
      Jeg syns at man kan være seg selv i mye større grad på universitetet. Og pssh, traff man ikke riktig studie, så bytter man, og tar et nytt neste år. En venninne tar en grad i kinesisk, bare fordi! 🙂
      Lenge siden jeg har sett deg nå, men ville i alle fall legge igjen en liten kommentar, og ønske deg alt godt 🙂 Klem!

    11. Claudia: Utrolig snilt av deg å legge igjen en kommentar, Claudia!

      Som du selv sier, følte jeg overhodet ikke at jeg passet inn i klassen jeg gikk i. Det var liksom alt fra at jeg følte jeg var den dumme til alle gangene det skulle være gruppearbeid og jeg satt der alene og nesten måtte vente til en gruppe sa “Madeleine, kom til oss”. Jeg hadde liksom ingen jeg alltid kunne regne med, og derfor følte jeg at jeg bare aldri passet inn noen steder og da ble det litt vanskelig å ha fokuset oppe. Verste var de gangene “vennene” mine var borte fra skolen og det snart var friminutt, hendte at jeg ofte dro på butikken eller bare en tur hjemmom for å få tiden til å gå, og det var ikke akkurat sånn jeg så for meg at videregående skulle være. Trodde det var den tiden man skulle få gode venner osv, men det var stikk motsatt som jeg opplevde. Når jeg hadde det tøft og måtte snakke med rådgiveren på skolen, ble jeg anbefalt om å droppe ut. Det fantes ingen som hadde troa på meg liksom, og det var vanskelig. Jeg tror kanskje det er litt av grunnen til at jeg er redd for å starte med å studere, for da starter man så og si med blanke ark uten å nesten kjenne en sjel.

      Det hadde vært kjempe gøy å få tatt en tur til Oslo og se hvordan det er på Blindern, da føler jeg i hvertfall at jeg kommer et steg nærmere uansett hvor jeg er på vei hen.

      Tusen, tusen takk for denne kommentaren – det var kjempe hyggelig å lese! 🙂 Håper alt står bra til med deg.

    12. Hallo skjønne, skjønne, skjønne du!!! Trist å lese om dine triste måneder. Spesielt når det handler om en så flott jente som deg. Er igrunn helst sykt hvor godt jeg kjenner meg igjen i det du skrev om å ikke passe inn på vgs. Når det kommer til matta (noe jeg også selvfølgelig også må ta opp), burde du ta det som nettstudie. Jeg har akkurat begynt med det. Det å sitte på skolebenken er rett og slett ikke noe for meg, ikke akkurat nå ihvertfall. Så da valgte jeg nettstudie. Men selvfølgelig, føler man seg ikke klar, så skal man heller ikke pushe seg inn i noe heller. Ikke når det kommer til studier. Der tror jeg lysten må komme av seg selv for å holde ut og gjøre det best mulig. Jeg vet det er kjipt og det er et helvete når folk spør om studier. Men vi har god tid. GOD TID. Mamma har akkurat begynt på skole selv liksom. Det sier vel sitt. En annen ting!!! at du tar neglene på leppene, HAHA måtte le for meg selv. Jeg gjør det, jeg også!!! Og hver gang jeg gjør det, så tror folk at jeg biter. Det gjør jeg altså ikke. Hahha, men kjære Madeleine. Du er så utrolig vakker, og jeg beundrer deg virkelig. Håper tiden videre ser lysere ut for deg, for det fortjener du. Lykke til, ️️finingen <3

    13. Er det sant? Jeg visste ikke at du hadde det sånn. Huff, unnskyld, kjære deg, hadde jeg vært litt mer våken hadde jeg såklart gjort mer for å få deg mer med. 🙁 Jeg hadde jo min trygge, lille gjeng, og tenkte ikke så mye mer enn det. Er veldig lei for det, syns ikke det er noe fint at du følte det sånn. Og hun rådgiveren… Jeg merker det provoserer meg veldig. Det er IKKE riktig av henne å ta det så lite alvorlig. Å be deg droppe ut?! Fy f…. Jeg mener det virkelig, dersom du har lyst til å komme en tur til Oslo, er du hjertelig velkommen! 🙂 Send meg en melding om du vil en dag! 😉
      Per idag så har jeg faktisk ikke så mye kontakt med noen fra klassen, egentlig, bare et par stykker. Så venner for livet, tja, det kan virke sånn der og da, men det er jo ikke slik nødvendigvis! Jeg startet omtent også med blanke ark på universitetet nå, og på en måte, så var det deilig. I Oslo er det gjerne slik at mange kjenner endel fra før, og har sine gjenger, så det kan være vanskelig å komme inn i det. Man må liksom virkelig prøve, og gi, og prøve mer. Det er ikke til å legge skjul på. Men jeg greide det jeg!:)
      Uansett, igjen, jeg er veldig lei for at klassen vår var en sånn trist opplevelse for deg. Skulle virkelig ønske jeg hadde oppfattet det og prøvd å gjøre mitt for å endre litt på det i alle fall. :/ Merker at jo eldre man blir, jo mer oppmerksom blir man på slik. 🙂

    14. Hei! Elsker forresten bloggen din 🙂
      Hadde samme problem selv, eller har fortsatt forsåvidt. Er utdanna kokk, men fant ut at det var egentlig noe jeg ikke hadde så lyst å jobbe med. Vi er enda så unge, så jeg tenker jeg har lyst til å gjøre noe helt annet. Så jeg flytter til australia nå. Det gleder jeg meg veldig til! Og studiene er ikke noe å stresse med. Det viktigste tror jeg at hvis man tenker “hva syns jeg er gøy?” Jeg syntes å drive med sminke og negler ogsånn er gøy. Så når jeg kommer hjem tenker jeg å ta kurs på det. Håper mine tips ga deg litt. Lykke til! og det ordner seg alltid 🙂

    15. Claudia: Nei, kjære deg Claudia!! Du må overhodet ikke se på det slik, jeg så bare selv at jeg ikke passet inn og da ble det vel egentlig at jeg bare lot det forfalle selv. Jeg kunne gjort mye mer for å kanskje passet mer inn, men jeg tror ikke på at man skal måtte jobbe for å passe inn et sted, det skal liksom falle naturlig inn – hvis ikke, så passer man bare ikke inn. Og det var vel bare slik jeg følte det.

      Åh, det er så koselig å lese at du fått bosatt deg ordentlig i Oslo og på universitetet ikke minst! Veldig gøy å høre at alt har gått så bra med deg med tanke på hvor lenge siden det egentlig er siden sist vi har snakket sammen (?!?!?). Men som du sa, mer enn gjerne tar jeg en tur over til Oslo så kan vi eventuelt kose oss litt ekstra på en cafè etter en runde på Blindern. Det hadde vært veldig koselig 🙂

      Du er en flott en, Claudia!

    16. Hedda Børresen: Så utrolig snilt av deg å kommentere dette innlegget, Hedda <3 Må bare starte med å si tusen takk for fine ord.

      Nettstudie kunne kanskje passet meg litt bedre, som du selv tar. Det gjelder å bare prøve, så finner man fort ut av om det funker eller ikke. Så lenge jeg finner ut om det funker eller ikke, har jeg allerede kommet meg noen skritt nærmere, sånn tenker jeg. Det er som du sier så sykt kjipt å få de spørsmålene om hva du skal til høsten, hva du har gjort den siste tiden, så har jeg alltid det samme svaret å komme med; Friår for tredje år på rad + jeg jobber. Før jeg allerede har åpnet munnen kan jeg nesten føle andre dømmer meg som en lat og en person uten mål i livet. Samtalene blir så falske, hvert fall fra min side når jeg vet hvordan tankegangen til den andre personen fungerer. Men jeg er overhodet ikke den eneste som sliter, og det er heller ikke alle som har studert og likevel har de oppnådd store ting i livet. Jeg får se på det som en motivasjon uansett hva jeg ender opp med og hvor.

      Igjen, tusen takk søteste du og lykke til selv! <3

    17. Marthe: Hei kjære Marthe! Utrolig snilt av deg å dele dette med meg, det var virkelig snilt. Det er alltid motiverende med å lese hva andre har gjort og/eller hva de driver med, det får tankene mine til å løpe litt òg. Det høres jo gøy ut det du har planer om! Og Australia? Wow, du må virkelig kose deg som bare rakkern mens du kan. Masse lykke til 🙂

    18. Hei søte du 🙂 Fine svar og takk for ærligheten. Ser at flere kommer med innspill ang. utdanning, så tenkte å slenge meg på. Da jeg var ferdig på vgs var jeg 100 % sikker på at jeg ville bli lærer. Jeg kom ikke inn på lærerutdannina fordi jeg ikke hadde god nok karakter i matte. Dermed bestemte jeg meg for å ta friår og ta opp matte for det var jo lærer jeg ville bli. Moren min syntes jeg burde hoppe utti det og prøve meg på noe annet. Du hadde jo ikke noe å tape.. Dermed gjorde jeg det. tre år etter var jeg ferdig utdanna og fikk jobb med det samme og selv om det ikke ble lærer, så er jeg kjempe fornøyd! Mye kan endre seg om man prøver ut noe en i utgangspunktet ikke hadde tenkt på. Samtidig syns jeg det er dumt om man avbryter mange studier, for da vil lånet bli ganske høyt. Lånet skal jo nedbetales før eller siden og da er det dumt og ha masse som ikke er fullført… Skjønner at det ikke er så lett for deg og håper du finner ut av det. Samtdig må du ikke føle deg mislykket for da har fått til så mye! Herregud du er 20 år og har gjort mer enn mange på din alder. Du skal være kjempe stolt. Selv om du ikke studerer så har du masse verdifull læring i livert du lever nå. Ønsker deg lykke til Madeleine 🙂 stor klem <3

    19. Jeg forsov meg eller så var jeg hjemme siste skoledag på videregående skole. Husker ikke. Trodde jeg hadde strøket, men hentet papirene mine nesten 2 år senere og fant ut at jeg hadde bestått. Haha jeg trivdes ikke.

    20. Hei! 🙂
      Jeg selv har slitt mye med matte og tenkte bare å nevne for deg å sjekke om du har kalkuleksi? Det heter både kalkuleksi og noe annet, men det andre ordet husker jeg ikke akkurat nå. Altså dysleksi i matte. Det å føle seg dum når det kommer til matte, det kjenner jeg meg igjen i. Da jeg leste om kalkuleksi ga det mening til veldig mye!
      Kanskje du har det samme. Håper det ordner seg 🙂
      Kjærleik fra meg!! 🙂

    21. Er det en ting jeg kan anbefale så er det å reise. Tok selv et friår etter videregående og i en alder av 20 år har jeg nesten vært gjennom alle verdensdelene:) Jeg slet veldig mye før og følte at jeg var “usynlig”, men etter en slik reise som også gjerne kalles “opplevelsesreise” fant jeg meg selv utrolig nok og nå studerer jeg 1.året på universitetet!

    22. Slenger meg på de andre her som sier: REIS!
      Greia er at når du reiser til utlandet for å studere så vil du bli så utrolig selvstendig. Ingenting kan på en måte stoppe deg. Jeg har alltid vært usikker og ikke trodd på meg selv, følt meg avhengig av familien min og kjæresten min. Men jeg bestemte meg for å ikke ha det sånn lenger, nå har jeg akkurat flyttet til Spania for å studere her i 5 år.
      Bare i løpet av to mnd har jeg måttet takle så utrolig mange ting alene og jeg skal ikke lyve, jeg har vært fryktelig frustrert og jeg har flere ganger bare hatt lyst til å sette meg ned midt på gata og hylgrine fordi jeg hadde hjemlengsel.
      Men jeg lært så mye på så kort tid og fått så mange nye venner. Jeg føler meg virkelig mye mer selvstendig og selvsikker. Jeg er ikke redd for så mye lenger fordi det alltid ordner seg, selv om du er helt alene og ingen andre enn deg selv kan ordne opp. Det tar bare litt tid, og hard jobbing.
      Du må tenke på hva du liker å gjøre, og tenk litt utenfor boksen, ikke la noe hindre deg i å studere noe du egentlig vil. Universitetet jeg studerer på har en helt annen holdning enn f.eks. norske skoler. I Norge må du ha best karakterer for å komme inn på studiene du ønsker deg, men på mitt universitet har de intervjuer (skype) hvor de spør spørsmål om motivasjonen din og de vil vite hvordan du er som PERSON, de ser selvfølgelig på karakterer også, men det er ikke det som er viktig for dem.
      De ønsker at studentene deres skal være gode i faget sitt ETTER studiene, de forventer ikke at vi skal være så jækla gode i alt før vi starter.. Og det liker jeg, fordi jeg er ikke en person som er best i alt og passer inn i det norske skolesystemet. Jeg vet ikke engang om jeg vil tilbake til Norge! Og om du så velger å dra til utlandet så vil du ikke være alene selv om du er uten familien din. Alle som studerer med meg bor langt unna sin familie så vi er alle i samme situasjon og vi er blitt som en extra familie.
      Bare følg det DU ønsker å gjøre, jeg er helt sikker på du har noen tanker, men du tror kanskje ikke at du vil klare det pga f.eks. matte. Men søk litt rundt, ikke la karakterer holde deg igjen fordi det finnes så mange universiteter der ute som ønsker seg studenter med motivasjon og gode holdninger. Og det har du, du må bare finne hva du vil bruke den på. Så stå på, og ikke la noe holde deg igjen for å følge drømmene dine. Ikke en gang landegrenser, alt er mulig, du må bare ta steget.

    23. Det er ikke godt å gå i rundt og føle at en blir sett ned på fordi en velger å “gå andre veier” enn det en føler “alle” gjør. Etter VGS dro jeg på folkehøgskole, og etter det valgte jeg å jobbe slik at jeg kunne reise. I perioden jeg jobbet følte jeg det du beskriver, og følte jeg måtte komme med en unnskyldning da folk spurte meg om hva mine planer var. Jeg startet alltid setningen med “jeg vet ikke hva jeg skal studere enda”. Som om det er det alle MÅ gjøre. Etter hvert fant jeg ut at det først og fremst var meg selv som satte disse kravene til meg selv – at jeg følte jeg liksom MÅTTE studere. Da jeg omsider forstod at det var reise jeg ville, og godtok meg for den jeg var og godtok det jeg faktisk ønsket å gjøre, ble det mye lettere å takle andres synsinger. Da begynte jeg å starte setningene med “jeg skal reise”, uten å komme med en unnskyldning. Mange så ut som spørsmålstegn og stilte kanskje ikke flere spørsmål, men så lenge JEG ville gjøre dette så kunne det være det samme hva enkelte andre måtte mene. For til syvende og sist er det mitt liv jeg lever, og jeg kan ikke gjøre ting jeg ikke vil bare fordi andre gjør de tingene. Jeg startet å studere i fjor, men det studiet avsluttet jeg og har nå mye mer lån hos lånekassen enn det jeg ønsker. Jeg synes du er lur som venter når du ikke helt vet hva du vil enda, og det er virkelig ingenting galt i å ikke vite. Det må du forstå! Det er jo så mange valg å velge i mellom, så ingen kan forvente å ha alt planlagt i en alder av 20. Helt ærlig tror jeg ikke de på 40 eller 70 vet riktig hva de vil enda heller. Lykke til Madde, livet er alltid nytt og det er virkelig ikke noe hastverk med studiene. Tro meg!

    24. Forresten, de månedene jeg reiste vokste jeg utrolig mye. Og det er vel egentlig det som er det aller viktigste. Å utvikle seg selv. Og en kan utvikle seg selv på så mange flere måter enn å studere på skolen. Du hadde jo et klesmerke, det er jo noe å være sykt stolt av! Følg hjertet ditt, og uansett hvor klisjé det enn høres ut så er det så sant som det kan bli.

    25. Veldig bra svart 🙂
      Men du ? 🙂
      Hvor mange steder har du hvert i norge og hvor ? 😀 Det er jo artig og vite 😀

    26. Ingen: Åh, herregud det må ha vært fælt å gå rundt i nesten 2 år og være sikker på at man har strøket uten noe konkret bevis. Men så bra du bestod!!! Heldigere enn meg, haha.

    27. Pia: Det har jeg aldri sjekket meg for, faktisk aldri hørt om dette heller. Er det et sted man sjekker seg for dette eller er det bare det å føle seg igjen av mye av det som blir beskrevet?

      Tusen takk for kommentaren 🙂

    28. Maria: Altså wow! Tusen tusen takk for at du tok deg god til til å svare meg på dette. Betyr så mye for meg å se at andre virkelig vil svare meg. Ble veldig glad av å lese denne kommentaren, samtidig som jeg føler meg veldig igjen i det du sier om å være avhengig av de rundt deg. Sånn er jeg… Jeg vil liksom ikke dra fra andre, selvom kanskje det vil hjelpe meg mye på veien. De vil jo alltids være der for deg, så det er vel bare i starten du føler veldig på savnet og det å ikke ha dem rundt deg.

      Kjempe herlig å høre at du har lært mye på kort tid, og fått så mange nye venner. Det var godt å lese. Jeg ønsker deg masse lykke til videre, selvom du allerede har klart deg kjempebra! Det høres forresten ut som om du har funnet et helt sinnsykt bra universitet.

      Tusen takk igjen for denne kommentaren, Maria!

    29. Asbjørg Schanke: Ikke sant! Altså MÅ alle studere? Går det ikke an å oppnå ting her i verden uten det? Det finnes så mange utrolige mennesker som til og med har kommet lengre uten å studere enn de som faktisk har studert. Men igjen, det handler veldig mye om mot og hvor mye du ønsker noe. Så om man studerer eller ikke, jeg håper og tror det finnes noe der ute for alle sammen uavhengig av å måtte studere eller ikke.

      Utrolig rått av deg å ta dette valget og blåse i andres meninger og syn på ting. Viktigste her i verden er hva du selv synes, og det ser ut til at du har klart deg veldig bra.

      Som du selv sier, det er skremmende å tenke på at det ikke bare gjelder å velge rett studie, men du kan enten tape penger på det eller på en side vinne penger på det. Det er en skummel tanke, for ikke bare taper du på en måte tiden du har brukt på å studere, men du taper da også pengene du har brukt på det. Derfor må jeg bare senke skuldrene litt og kanskje tenke at jeg faktisk har god tid på meg, heller å bruke god tid enn å ende opp med et veldig høyt lån. Det tror jeg vil bli tungt, gå rundt hver eneste dag og bli minnet på at man har et høyt lån å betale ned på.

      Det er så mye man kan tape, men like mye man kan vinne – og kanskje mer.

      Tusen, tusen takk for gode ord Asbjørg!

    30. K.: Tusen takk! 🙂

      Åh, dette var faktisk gøy å bli spurt om. Jeg har ikke vært så utrolig mange steder i Norge, men kan jo selvsagt nevne de jeg har vært i: Oslo, Bergen, Rjukan og Kristiansand. Tror dette faktisk er alle, kommer jeg på noen til så retter jeg selvfølgelig på dette!

    31. Hei, hvor kjøpte du anastasia dip brown” elns? Veldig bra innlegg👍 håper det går bedre med deg nå💕

    32. Hei kjære Madeleine 🙂 Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i mange av tankene dine rundt studie/jobb osv altså. Da jeg selv sluttet på vgs startet jeg rett på Blindern, fordi det var det alle venninnene mine skulle. Jeg fulgte bare strømmen, selv om jeg var sjukt skolelei. Ante ikke hva annet jeg eventuelt skulle finne på?! Kan si såpass at jeg prøvde litt halvhjertet på diverse studier som jeg egentlig ikke brydde meg noe om, i faktisk et par år, men jeg gjorde det mest fordi jeg følte at jeg “måtte” studere og ikke hadde noen indre drøm om noe spesielt – jeg misunte de som fra barndommen av hadde en drøm om å bli lege/advokat/lærer så sinnsykt!!
      Men vettu hva, det smarteste jeg kunne gjøre etter disse erfaringene, var å rett og slett bare jobbe noen år. Ikke med noe “betydningsfullt”, ikke med noe yrkesrettet, men bare noe gøy som samtidig fikk inn litt penger til sparekontoen. Nå, noen år etter, har jeg faktisk satt meg på skolebenken igjen – og motivasjonen er så sykt mye høyere enn noen gang før! Til å faktisk lære noe, bruke hodet og få en jobb som jeg har funnet ut (nettopp ved å jobbe med noe helt annet og å vokse litt uten å bare tenke seriøst om framtiden og være redd!) at jeg brenner for 🙂
      Dette ble en lenger kommentar enn jeg hadde tenkt, men poenget mitt var: jeg kjenner så godt igjen de følelsene du sitter med om å føle seg lat, usikker og skolelei, men du er ikke alene! Det er så utrolig mange som sitter med de samme følelsene etter vgs, hvor man faktisk må ta noen selvstendige valg. Det går over, og husk at ingen valg er gale 🙂 Du gjør dette for deg, ikke for naboen eller venninna eller kjæresten 🙂 Stooooor motivasjonsklem fra meg

    33. Det kan være kjempe lurt å spare!
      Jeg må kanskje avslutte studiene fordi jeg ikke har råd og spart noe til overs. Så bra at du sparer penger, så du har til senere eller hvis du må trenge det engang! 🙂
      Hvordan fant du forresten ut det med forbrenningen? At den går bort når du er 25? Jeg har også veldig høy forbrenning og har hatt det hele livet. Men vil ikke den skal gå bort, elsker å kunne spise det jeg har lyst til når jeg føler for det 🙂

    34. Men har du tenkt på å studere noe i kristiansand? da kan du bo hjemme og sleppe å søke om lån og stipend og du er da ikke avhengig av studiet på grunn av det. evt så er det mange som skifter studiested 2 eller 3 året, så om du finner ut at du er havnet på rett studie så kan du flytte til en ny plass og studere videre der om det er det du ønsker ! : )
      du kan også ta nettstudie som utdanning eller hva med tre måneder i utlandet? for eksempel bali eller new york? på bali og andre slike steder tilbyr de noe som heter x-fil og x-fac, noe som en trenger til alle type studier og da slepper du å ta desse fagene når du har funnet ut hva du vil videre, det er også noe som ser bra ut på cv-en din! 🙂 i new york har de blandt annet modeledelse i tre mnd! kanskje det kunne vært noe?
      Det er i hvertfall noe enn kan søke på nette om litt mer info evt om noen retter meg litt om jeg har noen feil! 🙂
      lykke til!

    35. Kjære vakre fine kule deg! Jeg bet meg merke i at du stresset med fremtiden og hva det skal bli av deg.. unnskyld meg, men du vet at hvert enkelt menneske ikke betyr en shiiit i dette svære universet? Så hva du gjør burde ikke spille noen rolle for de rundt deg. Ikke føl at du skylder dem noe svar. Ikke la de forvent noe av deg. Jeg mener, ta livet med ro og nyt hver dag. Det er virkelig NULL stress. Noen er 50 år når de finner ut hva de ønsker å utdanne seg som, du er bare 20. Og kanskje har du ikke engang lyst til å bli “noe”? Man trenger jo strengt tatt ikke å følge strømmen og bli en eller annen slave for samfunnet. Kanskje du har lyst til å bli Norges beste blogger? Eller utvikle et talent? Liksom, hvorfor skal du stresse med å finne noe å jobbe med? Du har bare ett liv, og du bør gjøre det du har lyst til. Det trenger ikke engang å kalles en jobb. Du skal ikke grue deg til å gå på jobb, vet du. Og det du har lyst til å drive med, skal komme til deg naturlig, det er ikke noe du skal søke etter. Len deg tilbake, smil og chillax… vel vitende om at det er nok at du er til! 🙂

    36. Hei😊 Bare lurte på om du vasker under skoa når du har brukt dem ute for å så legge dem på den hylla over senga di? Blir det ikke mye sand og møkkete på senga og på hylla?

    37. Lise: De vasker jeg og rengjør før jeg setter dem opp på hyllen igjen. Men de som er på hyllen oppe blir ikke like mye brukt som de som står fast nede i gangen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg