OPPSKRIFT: GRATINERTE POTETER

Vinneren av Makestyle konkurransen er: Hanne Celin. Gratulerer så mye til deg. Du vil bli kontaktet veldig snart!


Planen i dag var egentlig å komme meg opp på butikken for å handle inn alt jeg trengte til middagen. Men det har ikke vært en så kjip mandag på så lenge, at jeg valgte å bli inne. Regnet har kommet hit, og all snøen er borte. Eneste jeg jubler litt over er at det er plussgrader, men så må man ikke glemme hvor behagelig det er å være inne og høre på regnet heller. Sånne regnfulle dager som dette, er de perfekte dagene til å ligge i sengen og se på filmer eller serier. Det er akkurat det jeg har gjort i dag. Jeg våknet opp kaldsvett og med feber i dag morges, så å se det var mørkt og trist ute var helt innafor da.

Siden dere har spurt hvordan jeg lager min favoritt rett som er hjemmelaget gratinerte poteter, så tenkte jeg å dele den enkle oppskriften med dere nå. Det som er så gøy er at man kan gjøre så mye med denne retten! Er man for eksempel grønnsakselsker, kan man slenge det i formen også, samt ekstra krydder for de som elsker det. For å ikke snakke om alle som elsker smeltet ost på toppen. Mens jeg? Jeg elsker å lage det enkelt, og lager heller ekstra ting ved siden av. De skal stå i ovnen på 200 grader i ca 1 time, og det er lenge å vente på mat men fy søren og godt det er å vite at det er verdt det når maten endelig er klar.

Det du trenger; Nok poteter til å fylle en hel form, matfløte (jeg bruker ca 8 dl), salt og pepper.

Hvordan du gjør det; Skrell potetene, så skjærer du dem i tynne skiver og legg de deretter i formen for å lage etasjer. Før du lager en ny etasje med tynne potetskiver krydrer du med salt og pepper avhengig av hvor sterkt du vil ha det. Da du har fylt opp formen med nok etasjer med poteter, heller du i matfløten slik at det akkurat synes på toppen av potetene. Avslutt med litt ekstra krysser på toppen og så er det bare å sette dem inn i ovnen! Jeg synes bearnaise og viltsaus er fantastisk godt til disse potetene, men kanskje du har noen andre gode sauser å by på?♥

Og ja, alt dette er kun til meg.

Har du noen oppskrifter du vil dele med meg?♥

13 kommentarer
    1. WÆÆÆ!!! Det er den julekalenderen jeg har sett på lenge, men ikke hatt råd til! <3
      Tusen takk, Madeleine <3 Du gjorde nettopp dagen min og juletiden min sååå mye bedre <3
      Elsker bloggen din! 🙂 <3

    2. Hanne Celin: Åhh, så koselig at du sjekket dette så fort!! Nå ble jeg virkelig glad for å lese en så fornøyd kommentar. Håper du blir fornøyd med produkene <3 Og selv tusen takk!!

    3. Ser godt ut! Lurer på hvordan du redigerer bildene dine eller hvilken app du bruker for å få det så fint.

    4. Claudia: Åh, det er så godt!!! På bloggen bruker jeg et program som heter PhotoScape2, som er helt gratis. Der bruker jeg mange forskjellige fargefiltre – bytter veldig på faktisk. På Instagram bruker jeg VSCOcam og det eeeeelsker jeg. Skulle så inderlig ønske at jeg kunne bruke det på bildene mine på bloggen, for fargene er fantastiske 😀

    5. Heisann! Hver gang jeg har laget hjemmelagde fløtegratinerte poteter, blir ikke fløten kremete, men som en saus.. hvordan blir dine?

    6. Marie: Hei Marie!! Hm, dette har jeg aldri opplevd. Er du sikker på at du bruker riktig matfløte? Jeg bruker den mørkegrønne. Eventuelt prøv med litt mindre fløte neste gang det kan hende det er litt for mye til hvor mye poteter du har i formen. Si ifra om det ikke går neste gang heller!

      Mine blir mer kremete, men som sagt så kan ikke matfløten bli veldig tykk. Men derfor skal den i hvertall få en mer tykkelse i seg etter å ha kokt med poteter i 1 time.

    7. Dette er min favorittrett også! Gud så godt det er 😀 Jeg gjør det samme som deg, bare at jeg også har hakket hvitløk på i hvert lag sammen med salt og pepper, og ost på toppen. Siden du lurte på sauser, så pleier jeg alltid å ha peppersaus på. Det er en fantastisk kombinasjon 🙂

    8. Julie Nesheim Svendsen: Åååh nam! Er selv veldig glad i peppersaus, men jeg kryddrer potetene med SÅ mye pepper at jeg må dempe det ned med en litt mindre sterk saus. Haha 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg