TRENGER DU SERIETIPS? HER ER 10 SERIER JEG DIGGER

Før var jeg den personen som aldri så på serier, jeg foretrakk filmer fremfor serier fordi jeg ikke hadde tålmodigheten til å vente så lenge på svar. Det samme gjelder med bøker. Jeg klarer ikke å lese bøker fordi jeg blir så nysgjerrig på hva som skjer videre men likevel ikke har tålmodigheten til å måtte lese meg igjennom en hel bok for så å få svar. For ca 2-3 år siden ble jeg helt hekta på serier etter at jeg så på første serien ever på Netflix, Dexter. Jeg ble obsessed, og jeg elsket at jeg hver eneste dag kunne sette av én time til å se en episode før jeg enten la meg eller dro ut. Siden den gang har jeg fått stor interesse for serier, og tenkte å gi dere noen tips til serier – basert på hvilke serier jeg liker og har sett. Kanskje vi har noe til felles, så det kan bli gøy å se! 

DEXTER

Sjanger: Krim og thriller. Du blir fascinert over at en person kan ha et dobbeltliv som Dexter. Han er en far, ektemann og god bror samtidig som at han er en seriemorder utenom det vanlige. Han dreper kun mennesker som har gjort fæle ting. Så i denne serien heier du faktisk på seriemorderen fordi han kvitter seg med helt fucked up personer.

CHOSEN

Sjanger: Action thriller. Du blir allerede dratt inn i serien i første episode og forstår raskt hva serien går ut på. Utvalgte personer får en boks på døren der det ligger en pistol og et bilde av den du må drepe. Dreper du ikke personen på bilde vil du eller noen av dine nærmeste bli drept. Denne er det lenge siden jeg har sett, og den skal jeg absolutt starte på igjen nå snart, for dette er en serie du ikke klarer å legge fra deg.

UNABOMBER

Sjanger: Krim. Serien er basert på en ekte historie som skjedde mellom 1979 og 1995 som automatisk gjør serien bedre med en gang. En terrorist sendte ut brevbomber i USA til helt tilfeldige mennesker som drepte 3 personer og skadet 23 andre før han ble tatt. Dette er en av de mest omfattende menneskejaktene i FBI´s historie. En av de beste seriene jeg har sett – så denne anbefales på det sterkeste.

MINDHUNTER

Sjanger: Krim. Denne serien går utpå å få mer forståelse for seriemordernes motiver og bakgrunner ved bruk av kriminalpsykologi og kriminalprofilering. Serien tar opp ekte hendelser og intervjuer med seriemordere som sier helt forskrudde ting, som gjør at du sitter igjen tom for ord. Denne så jeg mens jeg var i Budapest og jeg ble avhengig av å se episoder rad på rad. 

SHOOTER

Sjanger: Action, drama og spenning. Serien er basert på filmen ved samme navn, som jeg regner med at dere kjenner godt til. Bob Lee Swagger, snikskytteren,  er en veteran som blir utsatt for komplott og må renvaske seg. Han blir med på å gjøre et siste oppdrag som viser seg å være livsfarlig da det setter familien hans i fare. Filmen var bra, men serien er bare enda bedre. 

STRANGER THINGS

Sjanger: Grøsser og science fiction. Til tross for at mange kjenner til denne MÅ jeg bare nevne den til dere som enda ikke har sett den. Det handler om en liten gutt som forsvinner på et mystisk vis, politiet begynner ettersøking mens kompisene starter sin egen leting etter kameraten som er forsvunnet. Her handler det om en annen dimensjon som løfter serien og min interesse skyhøyt.

DARK

Sjanger: Science fiction, drama og thriller. En tysk serie som tok meg med storm. Du irriterer deg litt over tysken i starten, men blir fort vant til språket og glemmer det derfor raskt. Hvis du likte Stranger Things, kommer du garantert til å elske denne som er hakket mørkere. Barn forsvinner, men her er ikke spørsmålet hvor eller hvordan men når. Alt handler om tid, og historien gjentar seg gjennom mange års mellomrom som gjør at noen begynner å huske ting fra deres barndom. Herfra kommer hemmeligheter frem, og nye gåter må løses. Denne anbefales på det sterkeste.

13 REASONS WHY

Sjanger: Drama. En meget omdiskutert serie, men en serie som traff meg veldig. Serien tar opp viktige temaer om hva som foregår blant unge, foreldre og voksne. Alt fra mobbing, trakassering, voldtekt and you name it. Den kan være drøy for veldig mange, så det er en serie som ikke alle bør se. En jente tar livet sitt, og spiller inn 13 kassetter og forteller grunnene til hvorfor hun gjorde det. Videre byr det på flere gåter og spørsmål om hva som virkelig skjedde med Hannah Baker, for sannheten er vanskelig å få frem.

RIVERDALE

Sjanger: Drama. Riverdale er en småby hvor alt virker som en dans på roser frem til skolestarten begynner. Et dødsfall på en av skolens gutter, Jason Blossom, etterlater seg småbyen i sjokk. Det ingen vet er at familien Blossom sitter på mørke hemmeligheter. Serien byr på mange gåter og mysterium som tenåringene begir seg utpå, det resulterer flere dødsfall. Du blir med en gang oppslukt i serien, for det skjer stadig vekk ting som gjør at du sitter igjen og tenker what det actual fuck. Dette er en av mine favoritt serier for øyeblikket, og innholdet i serien blir bare bedre og bedre desto lenger inn i serien du kommer.

SAFE

Sjanger: Drama, krim, spenning og thriller. Tom sin datter og hennes kjæreste forsvinner etter at hun finner ut en mørk hemmelighet til noen i byen. Tom begynner letingen etter datteren og forstår raskt at han vet veldig lite om menneskene som står han nærmest. Jeg så nettopp denne serien ferdig, og etter min mening falt den veldig i smak til tross for at Dexter-stjernen ikke var så flink til å snakke britisk som var litt forstyrrende til tider. 

Har du noen serier å anbefale?♥

12 kommentarer
    1. Tusentakk for så mange gode serie tips. Passet perfekt nå som jeg akkurat er ferdig med serien jeg holdt på med. Ut i fra de seriene jeg ser du liker burde du absolutt sjekke ut Bones!☺️

    2. Anbefaler deg “The Rain”, den er kjempe bra og tror du hadde likt den godt. Dansk serie og er det noe vi vet, så er det at danskene er gode på serier!

    3. Anbefaler Bates motel! Den er så syk og skrudd at man bare måå se neste episode og neste episode der igjen!! Ellers er orphan black veldig bra, du blir fanget allerede fra første scene i første episode. Tror jeg så 3 sesonger på 5(!!) dager. Alle lurte sikkert på hvor jeg ble av den uken haha.(var på sommeren) Frustrerte fruer er veldig bra, her finner man mange sjangre på en gang. Den kan være blant annet trist, morsom, spennende , og litt ekkel og skummel med mord osv. Hvis man bare vil kose seg og trenger litt oppløfting anbefales modern family på det sterkeste! Det må være en av de beste og morsomste seriene som finnes!!!

    4. Stine: Jeg har faktisk begynt på The Rain, men har falt litt ut – garantert fordi jeg har hatt flere ting å gjøre i mellomtiden. Men skal faktisk se videre på det i dag, så kanskje det faller veldig i smak!

    5. Tanja: Åhh, White Collar! Husker jeg digget det før, haha. Men de andre du tipser om har jeg ikke sett noe på, så disse skal jeg sjekke ut. Takk for tips <3

    6. Emelin: Shit, elsker hvor gira du virker i måten du skriver på! Skal absolutt sjekke ut Bates motell, navnet er kjent for meg, så tror jeg skal grave litt her og se om den kan være noe for meg. Oprhan Black har jeg heller ikke sett på, så du gir meg noen gode valgmuligheter her <3

    7. Celine: Jeg husker søsteren min lastet episodene ned for meg. Men prøvde nå å se hvor man kan se serien, og det fant jeg faktisk ikke ut? Tror man får sett det på den amerikanske Netflix men den har vi jo ikke tilgjengelig her…

    8. Anonym: Se svaret jeg ga til Celine! Jeg prøvde å finne ut hvor man kan se det nå, fordi jeg selv vil se det på nytt men det var vanskelig å finne ut av…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg