ÅLESUND – FJELLTUR

Eeendelig har jeg litt tid til å skrive om Ålesund turen før jeg setter meg på flyet til Ibiza senere i kveld. Jeg har så mye innhold og bilder jeg kan dele med dere, og det stresser meg at jeg ikke får delt det før neste eventyr er her. Planleggingen av roadtripen til Ålesund føltes så langt vekke, at brått forstod jeg at jeg måtte pakke og komme meg til Kristoffer for å ta flyet til Ålesund. Du vet du skal vekk, men det er så lenge siden man planla turen at det virker så fjernt når det nærmer seg. De vi reiste til heter Christoffer og Lovise, er superfint par som er venner av Kristoffer. Vi har feiret nyttårsaften med de, og jeg har fått møtt de flere ganger i Oslo. Jeg var derfor forberedt på at denne turen skulle bli morsom og lærerik på flere måter. Allerede første dagen vi kom, ville vi se solnedgangen med utsikt utover Ålesund. Og den utsikten var alt jeg trengte den dagen, før jeg mentalt måtte forberede meg på at jeg skulle gå min første topptur på et fjell neste morgen.

Solen var fremme, gradestokken viste at det kom til å bli en varm og fin dag mens vi pakket med oss brødskiver til turen. Jeg hadde med meg de behageligste skoene jeg eier, og følte at jeg var kjempeklar for turen. Terrenget var veldig enkelt i starten, men desto høyere opp vi kom ble det mer grusvei, flere fluer som skulle feste seg som en klegg på deg, både små og store stener som var ustabile. Og der begynte høydeskrekken min å komme frem, til da det lenger ikke var mulig å gjøre annet enn å klatre på store stener. Jeg ville så inderlig på toppen for å se utsikten fra Skårasalen, men kroppen min skalv i høyden og jeg måtte si stopp før jeg lot det gå lenger. Vi stoppet på et bratt, men litt tryggere sted og jeg hatet at jeg skuffet resten av turfølget mitt. Å vite at jeg var grunnen til at vi ikke nådde toppen, det er fremdeles surt nå i dag. Men jeg hadde ikke en sjanse til å gå høyere. Så vi tok lunsjen på stopp-plassen og slappet litt av, før vi gjorde oss klare for turen nedover.

Dette var meg mesteparten av tiden med fluene rundt oss. Heldigvis ble det færre fluer desto høyere opp du kom.

Vi avsluttet den lange dagen med grillmat, vin og kortspill. Det er noe av det beste jeg vet om, så sosialt og koselig!

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg