SELVTILLIT

Halla! Ettersom noen av dere nevnte at dere ville jeg skulle ta opp noe personlig tenkte jeg at jeg kunne ta selvtillit. Det er nok noe dere alle tror jeg har tonnevis av. Men det er faktisk feil. Noen ganger er den på topp men mesteparten er den på bånn.  Blant venner har jeg god selvtillit, det er pga jeg er trygg på dem og de får meg til å føle meg avslappet. Den følelsen er så god den. Da det kommer til nye folk, later jeg som at jeg er rolig. Men tankene mine som går i hodet mitt er at jeg er redd og kroppen min spenner seg fast pga jeg er nervøs. Å møte nye folk gjør meg nervøs. Men det er ikke der selvtilliten min er verst.

På skolen føler jeg meg ubrukelig i nesten alle fag. Jeg kan ikke huske sist jeg rakte opp hånden for å gi ett svar, for det eneste jeg rekker opp for er da jeg trenger hjelp. Kan gi dere ett mer åpent svar. Jeg tørr ikke å rekke opp hånden lenger. Det er skummelt, og jeg blir nervøs da jeg får ordet. For jeg vet svaret mitt ikke vil være like bra som de andre sine. Jeg vet jeg svarer feil, jeg har så lite tro på meg selv noen ganger at det er dager jeg lurer på hvorfor jeg skal stikke på skolen. -Jo, for å lære. D’oh. Men for meg så lærer jeg mye tregere enn de andre. Ting går ikke så kjapt inn i hodet mitt. Jeg kaller meg selv dum, ubrukelig og sjangseløs på skolen om dagen. Det sies at hvis man har tro på seg selv vil man oppnå det man ønsker. Men hvor vil jeg ende opp da jeg ikke har troen på meg selv lenger. Det suger hardt.

Jeg blir husket som den glade jenta man alltid møter på med ett smil i ansiktet. Bak det smilet finnes det masse frykt. Det er tøft, men alikevel føler jeg ingen nytte for å måtte dele dette med dere eller noen egentlig. Fordi det er folk som har det enormt mye vanskeligere enn det jeg har. Jeg mener ikke at jeg har det vanskelig. Jeg sliter bare med å ha tro på meg selv. Skremmende at jeg deler dette med dere, personer jeg ikke kjenner. Og kanskje venner som faktisk ikke hadde en anelse om dette. Jeg har det vannvittig bra om dagen selvom det er slikt. Veldig lykkelig for at jeg har så mange gode venner. ilu all.

Hva syns du om bildet ?
Visste du egentlig dette om meg ?

– Vi snakkes ! <3

50 kommentarer
    1. Viste ikke dette om deg nei, hadde aldri trodd det ;ss
      men du er særriøst den nydeligste jenta jeg har sett ever!

    2. stå på madde!
      men du, jeg lurer på en ting, savner da du la ut bilder av ny neglelakk på neglene dine som du dekorerte selv, kan du gjøre det oftere! digger bloggen din, og du er sykt pen!
      – Hilsen fra en som er innom bloggen din flere ganger daglig, Lena 😀

    3. Jeg har sliter med det samme , madde 🙁 ikke lett det der….
      Jeg elsker bildet , du er så utrolig pen ! <3
      Jeg elsker stilen din ;o <3

    4. Du må være gal ellernoe <3 Du virker som en søt, morsom (det er du jo) og snill hvertfall når jeg har snakket med deg. Jeg pleier ofte å ta feil og rekker opp hånden hele tiden. det gjør en person mer spesiell og at faktisk noen kan se opp til en person som har trua på seg selv, tror jeg. men stå på og gi faen i hva andre syntes. de kan ikke prestere bedre, kanskje på sin måte - men alle oppatter forskjellig uansett;-)

    5. dette var et sykt bra inlegg!! du er så sykt kul, pen og virker som om du har en dritbra personlighet, så hadde egentlig ikke anelse om at du også hadde dårlig selvtilllit noen ganger! 🙂 all respect to you! :-)))

    6. det er sykt bra at du deler det, tøft av deg. Jeg sliter med det samme jeg å. Men du er ikke den eneste 🙂
      Du er sykt bra, madde! 😀 digger deg

    7. ÅÅH du er ikke alene, serr jeg SUGER på skolen, uansett om jeg prøver drithardt eller ikke. hate it, og skjønner liksom ikke vitsen med å dra da……og vennene mine klager når de får 4 og sånn, dritt irriterende:p

    8. Dødsbra skrevet av deg! Jeg har lenge lest bloggen din og jeg har egentlig alltid tenkt at det er mye bak det smilet der som du nesten har med på hvert bilde. Du virker som en gal og helt awesome jente, men det er jo som oftest de som er glad og ler hele tiden som ligger i sengen på natten og griner før de sovner? Jeg har det sånn jeg og, og jeg tror mange andre har det slik.
      Men du må begynne å tro mer på deg selv. Uansett om du tar feil når du rekker opp hånden, gjør det noe egentlig? Mister du mer og mer tro på deg selv når du ikke svarer riktig? Du må ikke tenke slik. Du må begynne å tørre mer når det gjelder det der. Du må tro på deg selv, for hvis du klarer å rekke opp hånden, mer og mer, selv om du svarer feil, så blir det alikavel riktig? Siden da har du greid det ene. Å tørre å rekke opp hånden. Og da kommer det at svaret er rikitg – mye lettere. Er ikke sikker på om du skjønte det jeg skrev, men vil bare at du skal tro mer på deg selv .
      Du er nydelig <3

    9. Du, kjære dæ. Bare sånn at du vet det, så e du forbilde for ufattelig mange! Æ e tydeligvis gaanske lik dæ, men du e forbilde mitt, det e du helt sikkert til maange andre også! Du e en helt fantastisk person, du har en utrolig søt latter, finn på ufattelig mye rart.
      Synd at du må oppleve det sånn her, men tru mæ. det ordne sæ til slutt :-)) Bare husk at du e forbilde til mange jente rundt din alder, du e ei dritkul jenta! Stå på 🙂

    10. Utrolig modig av deg å dele dette. Jeg er heller ikke den jenta som rekker opp hånden i timen ellerno sånt. men er SUPER kul jente<3 Du er Shiiiiiiiiiit peeeeen<3^^

    11. “Du feiler i å lære, hvis du ikke lærer av å feile.” – B.N
      Du er ikke dum selv om du svarer feil på skolen. Du er dum fordi du tror du er dum. At du føler du ikke lærer like fort som andre er naturlig. Hvordan vi som individer tar opp informasjon, og hvilken teknikk vi må bruke for å huske det, varierer fra menneske til menneske. Kanskje måten du blir opplært er feil måte å lære for deg? En lærer kan aldri tilpasse læremåten til alle elever. På grunn av dette vil det alltid være de som lærer fortere enn andre, og omvendt (kanskje fordi de har den fordelen at de lærer best av nettopp den måten læreren lærer bort på?). Hvis du føler deg ubrukelig i alle fag, må du gå i deg selv, og deretter finne ut hvordan du lærer best. Om du føler deg uinteressert, og ikke finner motivasjon til å lære på egenhånd – hvorfor går du på en linje der du lærer det? Utdanning -> Jobb -> Penger -> Godt liv. Right? Husk at dette ikke alltid stemmer. Om du føler utdanning ikke er noe for deg, ta et friår, jobb litt rundt og finn ut hva som ER deg. Er du mer kreativ enn matematisk f.eks.? Om du er det, hvorfor kjemper du febrilsk i mot hva du er? Alle har et talent, bare et fåtall finner det. Nettopp på grunn av tankerekken jeg har skrevet ovenfor. De tvinger seg selv igjennom noe de ikke liker.
      Når det kommer til de sosiale problemene, må du huske at alle angst-former er varende. Det finnes ingen kur mot nervøsiteten din, men metoder for å kontrollere og takle disse bedre. Selv om det høres skremmende ut; Møt frykten, før den møter deg. Med andre ord, press deg selv opp i situasjoner der du selv vet at dette ubehaget kommer. Det er vanskelig, men det er utrolig hva et menneske kan vende seg til.
      Lykke til!
      – Jebad

    12. sånn har jeg det og! men du skal vite at ingenting er feil -selvom du sier ting på en annen måte, eller ikke alltid har rett, gjør det deg modig at du prøver!

    13. uff, sliter med akkurat det samme. har alltid blitt sett på som den stille sjenerte jenta, men har heldigvis kjempegode venner som jeg klarer å være meg selv med og prate med. ♥

    14. Du er utrolig modig som tør å skrive noe så personlig som dette på et sted der hvem som helst kan lese det. Men jeg støtter deg! Du er ikke alene om å føle det sånn..jeg, for eksempel, er helt lik deg når det gjelder det med å rekke opp hånden og sånt i klassen.
      Gleder med til neste innlegg, elsker bloggen din :)!

    15. Visste ikke dette om deg, hadde aldri trodd det siden du virker så sprudlende og glad 🙂 Men det er jo ikke alt som kommer frem i en blogg, naturligvis. Jeg kjenner meg litt igjen ang det med skolen. Jeg følte meg ikke god nok til å rekke opp hånden hver gang, heller sjeldent. Og det var ikke fordi jeg var dum, men fordi jeg ikke turte siden jeg ikke svarte riktig hver gang, sånn som mange andre.

    16. jeg har det samme, jeg tørr ikke å rekke opp en hånd, jeg blir nervøs og rød i ansiktet fordi alle bare stirrer på meg og vet ikke hva skal si og da sier jeg selfølgelig feil… men sånn er det bare ! <3

    17. Madeleine, du Madeleine. Jeg skjønner at du har det vanskelig, jeg er hundre prosent sikker på at alle sliter med dårlig selvtillit en eller annen gang, noen mer enn andre. Det som er lurt når det kommer til skolen er å sette seg ned med fagene, lese igjennom sidene dere gikk igjennom i timen, gjøre leksene som du får beskjed om, for da vil det være mye lettere å lese til eventuelle prøver. Noen ganger må du lære av deg selv også, ikke bare av andre. For det er ikke alltid like lett å lære av andre heller. Så du må ta en sjanse, stole på deg selv og si “dette her skal jeg klare”. For du kan oppnå akkuratt det du ønsker, hvis du virkelig setter inn alt for å få det til! Ikke vær redd for å rekke opp hånden, det finnes ingen dumme svar, poenget er jo at du faktisk har et svar og at du i allefall prøver selv om det skulle være feil. Du er flink Madeleine og jeg har troen på deg! <3

    18. Visste jeg ikke om deg i det hele tatt! Du har absolutt ingen grunn til å føle det sånn Madeleine. Se så nydelig du er, og selv om du ikke er den flinkeste på skolen skal det ikke gå utover selvtilliten din. Du virker som en superflott jente, og setter stor pris på at du delte det. Det andre tenker skal du gi faen i, for det har ikke en dritt å si uansett. Og bare se hvor mange venner du har, og hvor mange som leser bloggen din fordi de syns du er så råååå! Andres meninger er deres meninger. Gi blanke faen!

    19. Utrolig bra at du tar opp slike temaer!
      Jeg er også veldig avslappet når jeg er med vennene mine, men når jeg møter nye folk så føler jeg meg litt nervøs og sånt. Akk som du! Så du ekke den eneste! 🙂
      Det med skolen sliter jeg HEFTIG med for tia.. Tentamen i norsk, matte og engelsk neste uke. 🙁 Får heller ikke med meg noe i timene heller. Spess i norsk timene nå som vi har nynorsk. Jeg blir bare sittende uten å jobbe, mens alle andre får det til.. Er ikke alltid jeg vil rekke opp handa og spørre om hjelp, spesielt hvis vi har en lærer som jeg ikke liker.
      Og jeg er helt enig med deg Emilie Mikalsen! Slapp av, Madeleine! Du får det til! <3

    20. I klasserommet å på jobb så sier æ nesten aldri noe. Æ e ikke den som tar det første ordet, men når æ blir snakket til å spurt om noe så har æ ikke noe problem med å snakke. Det e når det blir litt mer personlig at æ lukker meg å helst ikke vil snakke om ting.
      Har lav selvtillitt som heldigvis har blir bedre de siste 5 årene, men e langt fra perfekt. Tar meg lett nær av ting og det e noen ganger æ ikke har tro på meg selv heller.
      Så det æ vil fram til e at du ikke e aleina om å føle det sånn. Du virker som ei fantastisk jenta og du e kjempepen og har en dritkul blogg!

    21. Du har utrolig bra blogg faktisk den eneste jeg leser ,og veldig kul stil .. 😀
      kult bilde :p ,, hvor er det du har kjøpt den hvite klokka som var på det forrige bildet? (inlegget før dette)

    22. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriver “liker du bildet” under hvert bilde for jeg elsker dem alle!
      du er så utrolig kul! og dødspen!
      jeg virker sikkert veldig creepy når jeg sier dette, siden jeg ikke kjenner deg eller noe. men alle mine venner vet at jeg leser din blog, og alle som jeg har vist bloggen din til er enig med meg at den er dritkul! og at stilen din er så fet!
      jeg skulle så sykt ønske jeg var sånn person som kunne gå med sånne klær.
      jeg forstår at det ikke hjelper så utrolig mye på seltilitten at jeg skriver dette, men alt er sant, og jeg håper du vet at er det noen i verden som ikke burde ha dårlig selvtillitt er det deg !

    23. Kjenner til følelsen(første avsnitt). og bilde: Jeg digger det, digger deg! du er den kuleste jenta jeg har sett. Du tørr liksom å kjøre din egen stil, RÅTT!! Digger det !<3

    24. så bra av dæ å skriv det! kjent mæ igjenn i alt å det va på en måte godt å hør at æ ikke va den einaste;$

    25. Likte innlegget:) Jeg synes du virker utrolig hyggelig og positiv.
      Kjenner meg igjen når det kommer til skolen.. Lærer tregt, noe jeg ikke liker!

    26. Dette må være et av det beste innleggene du har skrevet, Madeleine! Jeg kjenner ikke deg, og vet ikke hvordan du ligger an på skolen, men jeg vet at du har en fantastisk personlighet og at det du akkurat skreiv var ikke ubrukelig, dårlig eller sjanseløst. Dette var bra og meningsfult, ikke mist troen på deg selv! Som du sa, du trenger bare litt tid.. ta deg tiden til å lese litt ekstra over fagene, det er fantastsik å mestre noe, da blir ting så mye lettere. Uansett, beundrer personligheten din og blir glad av å lese bloggen din, rett og slett!
      Klem fast leser!

    27. Takk, nå vet jeg at jeg er ikke den eneste! Leser bloggen din hver dag madde, har til og med bloggen din som eget ikon på iphonen;) og hvorfor skulle ikke svaret ditt være like bra som de andres? Du er ikke dum!! Tro på deg selv ;)<3

    28. Har det helt likt som deg, jeg tørr ikke rekke opp hånda lenger … og på foredrag klarer jeg ikke snakke og må gråte meg gjennom det.
      Det verste er at på skolen hver dag blir jeg kalt Dum,Blond og jenta som ikke kan noe siden hun er så dum, noen av vennene mine sier det bare fordi de tror jeg tuller med at jeg “prøver å leke dum” men det gjør jeg ikke.I tillegg har det pågått i lang tid, og jeg får hørt hver dag at jeg er dum. Og det har gjort at jeg har utrolig lite tro på meg selv og liten selvtillit.

    29. Kjenner meg igjen i hva du skriver.. hehe, jeg kan svare, men får meg bare ikke til å ta opp hånden og begynne å snakke.. etterhvert var det ikke mange i klassen som snakket når læreren spurte, så da begynte jeg å tvinge meg til å svare.. ofte har jeg riktig svar.. og det økte selvtilliten min at jeg tvinger meg selv til å komme over det å svare på sprøsmål fra læreren. Men uansett, du er utrolig pen! digger stilen din, selvom du generelt har en helt anderlenes stil enn meg. Elsker at du har din egen stil, skulle ønske jeg hadde mer min egen stil, men har ikke helt funnet den enda:/ Tror du er en av de mest naturlig pene jeg noen gang har sett!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg